Första pistol

Ja jag tänkte försöka hinna ringa han efter jobbet i dag :slight_smile:
Ja har du vägarna förbi så hade det uppskattats, det är ju en bit att köra för min del :joy:

Yes. Kan inte lova något då det är ganska mycket med familj osv men ska försöka att åka dit isf så du får bilder och utlåtande

Jag hade en Buckmark Contour som första pang och kan inte säga annat än att jag var kanonnöjd!
Hade inte sålt den om det inte var så att licensen gick ut och jag inte längre hade någon klubb med nationellt skytte.

Jag köpte min från Huntershouse i Danmark.
Inga problem med importen.

Är man lite händig själv är det lätt att fixa till så trycket ligger strax över gränsen.

Låter kanon :slight_smile: några större problem under dina år med den?

Jag bor inte så långt i från en browning återförsäljare och dom ska ha drygt 7300 för en buckmark contour så för min del är det knappt lönt att ta in från hunters annars var tanken att handlar från dom först

Det var konstruktionsfel på min pipa så kammaren var för trång.
Men efter att HH tagit tillbaka pipan och fixat det så gick den utan några som helst problem med vilken ammunition som helst.
I princip alla som provsköt den blev imponerade av hur otroligt skönt den låg i handen trots att det är en relativt tung 22a

Låter lovande :slight_smile: det enda man hitta på nätet i problem väg om dom är när folk var demonterat sidorna på kolven då allt hålls fast om dom annars varkar det vara en välbyggd 22a utan några större sjukdomar

Jag har skjutit gulden med en föregångare till buck mark och den är rätt skön att skjuta med faktiskt trots att träkolven är något för klumpig

För mig var det samma sak, sköt med FN Match 150 som är en föregångare.
Jag hade isär min ett otal gånger, och visst var det lite pill med fjädrar men man lär sig snabbt.

Något jag gjorde var att ta bort säkringen då jag “flaggar” mycket med tummen varpå jag råkade säkra pistolen och trodde att den var trasig… doh!

Om jag fick licens igen skulle jag utan tvekan köpa en likadan igen!

Det är nog en 150 jag skjuter på klubben med om jag inte minns helt fel :thinking: och ända problemet med den är att manteln är lite seg på grund av rost som det blir på alla gamla missköta vapen

Kollar man sprängskissen på den så verkar den inte jätte jobbig, visst för fält rengöring så är den inte helt optimal men håller man den ren så ska det nog inte behövas

Då får det nog bli att förska provskjut en buckmark faktiskt :slight_smile: trots allt så är säljaren bara två mil bort så skulle det va något så bör dom ha stor koll då dom i princip är ren återförsäljare för browning:)

Lycka till, ha det så roligt =)

1 gillning

Tack :slight_smile:

Vilka av buck marken hade du ? Jag velar mellan contour 5"eller black label 4"

hämmerli x-esse för en 10k är väldigt prisvärd, skjutklar redan out of the box med ett fint trycke.

“Rugern är inte så tilltalande då den ser i mitt tycke välsigt klen och tråkig ut”

Här vet jag inte vad du menar, ser den klen ut? Ruger Mark IV känns ju som en rostfri järnklump som även skulle fungera efter att du kört över den med bilen. Dess nackdel är dock att trycket inte är något vidare (ca 1.7kg), bakre siktet känns lite opålitligt och en ny kolv hade inte skadat. Detta medför att du har förutom inköpspriset en ytterligare 4-6k att lägga på den innan perfekt. Ur detta avseende är hämmeri ett mer ekonomiskt val.

Ja x-esse samt buckmarken verkar vara mer skjutklara redan från början

Rugen ser bara väldigt tråkig ut enligt mig plus att man ska behöva byta trycket och kanske kolv
Så den är ju inte direkt så intressant :grin: ända fördelen är att den går snabbt att fält strippa annars ser jag ingen fördel med den

X-esse är väldigt mycket lättare än mark IV, när det kommer till rekyl misstänker jag att denna är mindre på rugern pga vikten. Detta get att snabba serier som vid tex militär snabbmatch, fält etc så kommer rugern vara lättare att handskas med. X-esse är mer precision, detta pga mindre toleranser vilket också medför ökad risk för matningsfel, extra känslig för typ av ammo, rengöring etc.

Pistoler är egentligen precis som motorcyklar, det finns ingen all-rounder som är bäst på allt, man behöver både en enduro, en sporthoj, adventure, glidare etc.

Men är det en all rounder du söker så är inte rugern ett dåligt val, kanske till och med en av de bättre. Sedan har ju S&W ju sin Victory, skulle säga att den har ett bättre trycke original gentemot rugern men personligen gillar jag inte kolven, väldigt prisvärd däremot och skjutit alla mina guldserier med denna utan problem. Men rugern känns mer välbyggd och jag tror den kommer hålla långt längre än en hämmerli eller S&W victory. Buckmark har jag ej skjutit så kan inte uttala mig om denna, men enligt reviews ska den ju vara bra också. Tänke också på att efter i princip varje träning så kommer du rengöra pickan, detta enda knapptryck får iaf mig att le lite extra… : )

(Har inte S&W en äldre model 41 också som anses vara okej, kanske nått att undersöka)

Har klämt på S&W Victory performance center variant. Pistolen kommer med fiberoptiska korn, gängad pipa och rostfritt. Trycket var bra redan från början så man behöver inte byta det som på en ny ruger t.ex. men prislappen var strax under 10 000 hos kruttunnan vilket gör att man kanske väljer något annat.

Runt 6600kr kostar en victory inkl frakt på jakt.se.

Ja det är för standardmodellen. Den som jag pratar om är performance center modellen.

Ja där kan den nog ha en fördel :slight_smile: dock för min del så är 22an bara ett “måste” och det framtida skyttet kommer nog vara till står del med grov, 22an är billig men igentligen inte speciellt rolig om man har detta som en hobby. Jag har inga mål på att tävla så i framtiden blir det nog en 9mm eller 45acp som kommer vara det som används mest :slight_smile:som du jämförde med mc så har jag lämnat streetrace och driftig bakom mig på grund av familj så detta är en extremt billig hobby för min del :grin: och även 1000 45or i mån är billigare än bakdäck på en kvälls nöje :joy:

S&w har jag kollat lite på med faktiskt speciellt 41 men den är svår att hitta begagnad i det skicket jag vill ha och en ny är för dyr för en 22lr tycker jag. Annars hade det varit närmast första valet :slight_smile:

Den har jag kollat lite på faktiskt :slight_smile: men det är något med helt rund pipa som inte är så där tilltalande, jag tycker dom ger ett klent utseende och det är nog bara en fixide jag har :joy:

Det ser väl finare ut med pipor som är planslipade på sidan. Men påverkar nog mindre än man tror. Brukar spela mer roll hur det känns i handen :wink:

Länktips:

http://fksport.se/sv/begagnade-vapen/