Första pistol

Äntligen har man satt dom “j…” gulden 8 :slight_smile: så nu ska man börja leta egen pistol som funkar bättre än klubben gamla rostiga saker :roll:

Så jag tänkte höra med folk här vad tipsen och rekommendationerna är för en ny runt 10.000kr

Jag har skjutit med både rymd handtag och pistolgrepp
Det som känns bekvämaste för mig är pistol kolv

Mina tankar har varit lite på
browning buckmark contour urx 22lr hur är prec och hållbarhet ? Delar verkar där finnas gott om på andra sidan vattnet :?
hämmerli x-esse sport/ipsc men där verkar va stora problem med triggern ?
Rugern är inte så tilltalande då den ser i mitt tycke välsigt klen och tråkig ut

Hej
.22Revoler kanske

Varför inte titta på mer renodlade tävlingsvapen som är begagnade? Unique tycker jag är bland de mest prisvärda men för 10k kan du kanske få ännu bättre på begagnat marknaden.

Här har du ju något https://40.113.75.77/t/hammerli-sp20-rrs-saljes-nytt-pris/5550

För 10k får du en fin begagnad pardini, dock är det en “rymd pistol” med ordentligt grepp. Annars så köper du dig en billig 22@ med rak kolv om du föredrar det och lägger resten på ammo. Skjuter själv med en high standard Victor och har skjutit som bäst 48 med den. Pris på en begagnad sådan ligger på ca 1500kr

Jag är inte så speciellt tilltalad av tävlongskolvarna faktiskt :slight_smile: plus att jag är vänsterhänt så nästan alla man hittar är H kolv :confused:

Hej, ja det är tanken att köpa efter pistolen när jag väl hittat en beg i bra skicka :slight_smile:

Som ny så är Hämmerli ändå mest lik en “riktig tävlingspistol” av de du nämner om än något daterad och förenklad, vi har dom som klubbvapen och de går som tåget. Känns som ett vettigt val av de du nämner. Vad är det för problem med “triggern” du hört om?

Men jag hade nog gjort som de andra i tråden redan nämner, köp begagnat.

Varför vanlig, köp Revolver .22
Lätt att skjuta och lätt att sköta samt bra för framtida .38 revolver skytte😜

Buck marken kostar samma som hämmerli lite därför den finns med på listan :slight_smile: och browning har jag skjutit gulden med dock en 70-80talare

Det var på något annat forum där en klubb använde hämmerli och dom hade problem med triggern slås av uppe i manteln efter ett tag, där finns några filmer på Youtube med men dom har kanske förbättrat konstruktionen

Ja jag är lite sugen på efterträdaren till m17 dock kommer jag inte ihåg vad den heter på rak arm :confused:

Smith & Wesson 617
.22
6- skotts
Mycket bra skick, okänt antal skott
4500:-

Var i landet finns den ? Och hur bråttom har du att sälja ? :slight_smile: jag har 3-4veckor kvar innan dom lämnar föreningsintyg

Jag har inte bråttom😎
Jag finns i Nyköping och Stockholm samt i Borås ibland

Vad exakt menar du med “Triggern”?

Normalt betyder trigger - avtryckare, den sitter inte i manteln utan i stommen. Försöker inte på något sätt vara dryg utan är ärligt nyfiken.

trigger guarden :grin:

Ok. Vi har haft våra 10+ år och de går som tåget. Men detta var nytt för mig, tack för info. För mig är funktion No1, så jag förstår att du har dina funderingar.

Skjuter S&W 617 själv, den fungerar och går fint som tusan. Men det är segt i milsnabb och fält, hade en Ruger MKII för detta. Dessa två kostar tillsammans under 10.000 och håller hela vägen till SM.

Nu är jag iofs revolverskytt i hjärta och själ, så min spontana rekommendation är en .22 revolver… MEN. Man skall fundera lite innan man köper en revolver som förstavapen. Har man tänkt skjuta fält, så gör man det onödigt svårt för sig. Jag sköt iofs rätt mycket .22 revolver, men det gick inget bra i början. Det är svårt att hinna med och DA kräver rätt mycket träning. Om man skall skjuta precision så är SA att föredra… om man klarar av direkttrycket. Jag sköt bättre precision med DA än SA de första åren jag sköt revolver…

Vad har du tänkt skjuta med den? Jag kan tänka mig en CZ Shadow med växelsats där du låter 9 mm pipan ligga hos t ex handlare tills det är dags för grovt. En 1911 med växelsats är samma där. Jag vet en del som skjuter väl så bra med CZ Shadow eller 1911 i kaliber .22lr och man har en bra grund för att senare skjuta både B och A nationellt likvä som SSA, Dist och P1500 i PPC och IPSC Production eller Classic. Alla dessa är helt OK med 9x19.

/Bull

Är de4 mycket svårare att skjuta revolver? :slight_smile: vi har ingen användbar på klubben så jag har inte haft möjligheten att prova. Lite där av tanken att köpa en helt ny pistol för runt 8-10k och sen köpa en beg revolver
Pistolen ska jag ändå ha minst 5år så det blir inte speciellt stor “årsförlust” om man skulle tröttna eller något annat kommer i mellan så man inte kan förlänga licensen

Som grov har jag kollat lite på shadow men jag har blivit lite reserverad till den när man redan börjar se 2an beg trots att den är Rellativt ny utkommen
Annars har glock 17 gen5 varit en funderare då trycket ska vara något bättre på den nya? Och dom är ju extremt billiga i inköp och tillbehör

Men ja det är en jävla djungel det här med första pistolen :joy:

Ja funktionen är ju a och o, att saker slits ut är ju självklart men jag blev lite så när det verka vara konstruktion som går i sönder :confused: Annars är dom ju extremt billiga nya och det är ju en känd tillverkare