Första pistol

Är inte första pistol lite som första bil/MC? Man ska köpa något som man gillar, men ända vara beredd på att byta ganska snart. Det är ju svårt att veta vad som passar en när man inte haft något innan. Samtidigt är det svårt att rakt och utan omsvep köpa något enbart för att det är bra/nyttigt/förnuftigt. Man måste få lov att agera med hjärtat.
Jag är själv lite i samma situation, men funderar först och främst på att köpa något begagnat. Där gör man minst förlust när man ångrar sig. :smiley:

Mycket svårare är en definitionsfråga. Jag tycker det är svårare att skjuta pistol, men det kan bero på att jag har väl 100000 skott mer med revolver än pistol… Jag hade problem i början, mycket för att jag inte hade någon bra guidning. Det finns jättemånga som “tycker” utan att egentligen ha testat och om man lyssnar för mycket till dem så har man problem. Det är jättesvårt att sålla ut bra tips från de dåliga och det försvåras ytterligare av att skyttet är väldigt personligt. Vi har helt enkelt lite olika teknik beroende på hur vi är skapta…

Det man skjuter kommer att vara det man blir bäst på. Det är ofrånkomligt att revolver är svårare än pistol i början. Givetvis finns det undantag, men det är inte dem jag pratar om.

/Bull

Jo det är väl så :joy: Dock hoppas jag inte pistolvärlden blir som mina bilar då jag har ägt 230 plus bilar på 10år :joy:

Jag har dock inte hittat något tilltalande på begagnad fronten:/

Jo d3t är väl lite så, det man alltid använder blir man bäst på :slight_smile:
Tanken är väl mest fält för min del till att börja med i alla fall

23670003_2016images051504499-z

Dessa är väl dom jag mest har funderat på:)

Det är en sådan här jag sköt gulden med förutom att det är en liksidig kolv -02-600x800

Börja med att ta hjälp av en erfaren skytt ( 10 år + ) som kan hjälpa dig hitta ett vapen som passar DIG !
Med rätt kolvvinkel , storlek på kolven ( detta är viktigare än många tror, man SKALL INTE behöva lyfta el. för den delen sänka kornet när du lyft pistolen mot målet ) , samt att du skall få samma grepp varje gång du tar i vapnet , annars kommer du ha väldigt svårt att skjuta konsekvent bra !

Sist men inte minst , köp en begagnad pang av bättre kvalitet !
Du kan hitta dessa runt 10 k , Pardini , Morini , Feinwerkbau ,Benelli eller varför inte en Uniqe , gärna med en Rink el nill-kolv , hittar du “rätt” för dig blir skyttet så mycket roligare :-)…
Det finns massor av modeller men dessa ligger i övre segmentet och syns ofta i toppen av placeringarna på de flesta tävlingarna

Lycka till med denna roliga sport !

1 gillning

High standard pistolerna fungerar ju fortfarande riktigt fint. Finns även fjädrar och reservdelar att beställa från USA

Dom fleråriga skyttarna på klubben skjuter endast med anatomiskt grepp så det är tyvärr inte så mycket hjälp för min del :confused:

Jag är endast ute efter liksidig kolv av utseende skäller då en pistol ska va en pistol i mitt tycke :sweat_smile:
Och sen för att frugan ska kunna använda den med, jag är vänster skytt och hon höger

Hade det varit en ren tävlingspistol så hade det självklara valet varit en Feinwerkbau

Rent tävlingsmässigt lär det nog aldrig bli med 22an för min del då är det mer aktuellt med grov sen :grin:

Jag har kollat lite på dom men jag hittar ingen beg high standard victor :confused:

Kolla bkg I Kumla. Ring för hemsidan är katastrof

Det ska jag göra :slight_smile: Just Victorn är grymt snygg i utseende men verkar var den svåraste att hitta :joy:

Var är bästa stället att kolla begagnade vapen på ? :slight_smile:
Även om nytt står högt på listan så skadar det ju inte att kolla lite

Kolla med div vapen handlare online, Walter Borg brukar ha auktioner också. Vet att bkg hade 3 eller 4 high standard inne när jag letade. Han har säkert några kvar. Mmm den går riktigt fint med :slight_smile: vart i landet finns du? Du kan få provskjuta min om du bor i närheten

AmmoCenter har en High Standard, om det kan vara något.

Jag brukar kolla lite på diverse sidor men jag tycker utbudet verkar va väldigt lite hos dom flesta :confused: antingen väldigt gamla eller rena rymdförkoster :joy:

Jag ska prova ringa bkg i veckan och se :slight_smile:

Jag bor nere i Skåne

Den har jag kollat på dock är det fel modell av high standard annars var priser rätt lagom :slight_smile:

Jag har en X-esse Sport till salu under säljes

Hmm ja utbudet varierar…
Ring och kolla, har han en Victor inne och jag får tid så kan jag åka förbi och ta mer bilder på den. Ev testa funktionen på den eftersom du har en bra bit att åka.

Mmm det är ju lite långt bort. Men har du vägarna förbi uppåt så finns jag utanför Örebro (inte hyperlångt ifrån Kumla och bkg)

Har en Walther med anatomiskkolv, höger, 3500kr

Tack för erbjudandet men rena rymdpistoler är inte intressant för min del :slight_smile: