Walter Borgs vapenauktion

läs slängre ned på sidan så hittar du dom två rader jag lade in

1 gillning

OK.
Läste det nu.
Det var ju bra.

Finns det nån mer här som har bjudit på nåt?

Provisionen och slagavgift har alltid tillkommit på givet bud även då det var slagauktion som hölls på Clarion Hotell , så det har hänt och kommer att hända att det där “fyndet” blir i stället veckans överraskning , det gäller att sansa sej och veta när man ska stoppa , men det är lätt att ryckas med i budgivning och glömma bort pålagorna och vipps så har man betalat nypris och lite till för beggat

Som tidigare nämnt ovan, och jag har ju pratat med Stefan Borg själv i en artikel här där en delförklaring till höga priser är just köpare från utlandet och i vissa fall köpare som aktivt valt att betala mycket för att få direkt då inköpstillstånd finns.

1 gillning

Sedan 2003 är det reglerat i prisinformationslagen att det tydligt ska anges vad en konsument faktiskt kommer få betala för en vara, vilket gör det olagligt för företag att ta ut dolda avgifter i de flesta fall. Den lagen gäller dock inte auktioner, vilket förklarar varför sånt här otyg får fortsätta.

Dock kan man ha i åtanke att distansavtalslagen fortfarande gäller för auktioner - om de sker över nätet. Är man på plats gäller inte distansavtalslagen. Det innebär att köparen har ångerrätt på vanligt vis, 14 dagar från varan anlänt och köparen betalar i så fall endast returfrakten. Allt annat ska betalas tillbaka till köparen som ångrat sig, all provosion, slagavgift och även frakten till köparen.

3 gillningar

Då var den över, nån som köpte nåt?
Det mest prisvärda som jag hade kunnat köpa om jag inte redan hade en var i mitt tycke X-6:an.
Mauser C-96, nian, var ok pris på också tror jag.

Var sugen på en Mosin Nagant men priserna eskalerade totalt i slutet. När man inte heller har vart ner och kollat skicket så kändes de inte motiverat att lägga närmare 10k på nåt som lika gärna kan vara skit.
Det var på tok för mkt spekulanter nu när flera länder kunde buda oxå :smirk::stuck_out_tongue:

Såg nån som köpte en GSG 1911 .22Lr för 3500kr. Den kostar ju 3200 kr ny från FK Sport! Är det “speldjävulen” som drabbar folk eller vad är grejen? Var ju samma sak förra auktionen, vissa revolvrar blev ju så dyra att för ett par 1000 lappar kunde man köpa en helt ny och inte en 20 år gammal puffra.

http://fksport.se/sv/vapen/gsg-german-sport-guns/gsg-1911-blk-22-lr

4 gillningar

En del inser inte hur mycket slagavgiften är och andra tror att skicket är bättre än vad som nämnts.
Jag hade en kompis kolla ett par av vapnen och de var inte nummerriktiga, vilket inte nämndes i annonstexten, vilket för en samlare drar ner värdet rejält.

Köpte sjäv en morini .22 och tikka sporter. Lite dyrare men klart billigare än nytt. Flera andra objekt jag bjöd på stack så mycket i pris att jag valde att avstå. Var sugen på en hagelbössa Beretta men dem gick så dyrt att det inte var värt att köpa begagnad. Bjöd även på en hagel Benneli hoppade av vid 12000 och den gick för 12500 ångrar att jag inte bjöd 13000.

Jag tog den andra morinin för ännu mer pengar. Oh well, 17000 nånting blev det i slutändan. Nu får man hoppas den går som den ska också =p.

Fast hade du bjudit 13, kanske någon annan hade bjudit över. Långt ifrån en garanti att man hade fått ett vapen för slutpriset.

Budade även på den, tyckte blev lite för dyr när den gick mot 14000.

Det tyckte jag med, hade satt 14 000 som max för morinin och hade tänkt buda på benellin om jag inte fick morinin.
Tyckte dock trycket kändes bättre på bägge morinisarna jämfört med bägge mp90. MP90 hade lite mer “fjädrande” avtrycke och inte lika distinkt vägg. Kanske går att ställa in iofs.
Sen blir jag nog tvungen att hitta ny kolv till min morini. XL är lite för stort för mig.

Jag har en CM22 RF med large-kolv som jag tycker känns lite liten.
Vart håller du till? kanske kunde få till att träffas och klämma lite på varandras :smiley:

Hehe ja varför inte, Stockholm.
Väntar dock på licensen just nu så har inte tillgång till pistolen ännu.

https://auctionet.com/sv/1415169-81-pistol-schweizisk-halvautomatisk-fabrikat-morini-modell-cm22m-kaliber-22lr-tillv-nr-00441-se-nr-se2252553/images#image_1

Budade på fripistolen, men den drog också iväg. Hade varit kul men inte till vilket pris som helst :smiley:

Satt och tittade på den, hade budat om den inte gått över 3k. Är egentligen ett kap med tanke på hur fin den såg ut att vara men jag har redan en fripistol så jag släppte det.

1 gillning

Ja det tänkte jag också på . Helt galet.

1 gillning