Walter Borgs vapenauktion

Nu har Walter Borg lagt ut vapenauktionen på nätet.

https://auctionet.com/sv/search?company_id=229

2 gillningar

Hoppla.
Här ska budas :slight_smile:

Lite konstigt att det säljs så mycket vapen på deras auktioner, men folk är väl lata.

1 gillning

Hur säkra är ni på att i får licens på vapnet ni köper? Eller har ni varit smarta och skaffat inköpstillstånd? Blir ju ganska kostsamt att vinna budet och inte få licensen.

Man har väl alltid ett hum om vad som flyger hos polisen. Först det grundläggande med huruvida vapnet går in under disciplinen man söker för, sen hur många vapen man själv har sedan tidigare och hur snarlika dessa är.

Skulle det skita sig har jag en handlarbekant som jag kan parkera vapnet hos tills allt är löst.

I värsta fall säljer ju WB om vapnet åt dig om det verkligen inte går att få licens.

Jo, men det lär ju vara förenat med vissa kostnader. Slagavgifter, inlämningsavgifter, licensansökningsavgiften och dom kanske säljer ditt vapen för mindre än du gav. Kan rassla till lite i plånboken

Precis vad jag tänkt också, blocket eller djungeltelegrafen borde vara bättre både prismässigt och smidighet.

Det gäller ju att veta vad som funkar, jag försöker ju inte köpa en shadow 1:a när jag redan har 2 nior.
Sen har jag på samling också och blivit via mail “okejad” för inköp av specifika objekt för att få min samling komplett.

Så är det väl. Har bara hört så många säga att det är svårt att få licens på något man redan har. Fast min erfarenhet är att dubbletter går bra,jag har aldrig fått avslag på en ansökan. Jag har haft dubbla 22:or, 9:or och 44:or.
Så vad kommer denna hysteriska stress från? Att det blir svårt att få licens på en 9:a till när du redan har en… :man_shrugging:

Jo. De tar ju runt 20% av både köpare och säljare, så köper du en pang för 10’ får du betala 12. Ska de sedan sälja den åt dig och de säljer den för 10’ igen så får du 8.
Men WB blir nog glada iaf :smiley:

När dom säljer genom Auctionet online så går det ut även till Tyskland England Spanien mm så vi får nog förvänta oss med att priserna puttas uppåt en bit ( fler spekulanter och budgivare ) än vid en traditionell slagauktion på plats

Så är det absolut. Priserna ligger ju oftast högre i Europa än i Sverige, framförallt på samlarobjekt. Tyvärr är WB ganska usla på att beskriva skick, i förhållande till utländska auktionshus, så det blir lite mycket roulette över det om man inte kan inspektera på plats.
Nästan lite komiskt ibland:
“Stommen svetsad, rost i pipan, märken på blåneringen i övrigt GOTT SKICK.”

Taskigt svetsjobb och en rostig pipa? Tur att resten av pangen är i gott skick iaf :smiley:

Dom har en auktion med en “S&W 17*-2, kaliber .38 Special” med en bild på en .22a.

Har sänt en fråga, får se vad svaret blir…

Dom har även en Tysk Hämmerli sp20!?

22,5% i påslag PLUS inropsavgift, vilket man får läsa sig till långt in i köpvillkoren. Trodde inte sånt förekom år 2020. Blev anti, sånt där ska bakas in i det pris man faktiskt ser. Att buda en summa men få betala nåt annat det är inget upplägg som jag vill delta i.

4 gillningar

Det tycker jag är bedrägeri.

2 gillningar

Totalkostnaden som visas när du bekräftar ditt bud inkluderar ovanstående avgifter. Du kan alltså vara säker på totalkostnaden innan du bekräftar budet.

Visst men varför besvära budgivaren på det sättet över huvud taget? På vilket sätt ger det mervärde för någon att det är upplagt så?

1 gillning

Jag håller med, tycker oxå det är idioti. Ville bara förmedla att man faktiskt inte går i blindo och åker på avgifter man inte ser

1 gillning

FEL!

Saxat från auktionssidan…

Köpet

Auktionshus i Sverige

Köparens provision är 22,5 % ink. moms. Till det kommer en så kallad slagavgift på 80 SEK ink. moms. Avgiften läggs till det vinnande budbeloppet.

Om du t.ex. vinner en auktion med ett bud på 1000 SEK så tillkommer 225 SEK köparprovision och 80 SEK slagavgift. Totalbeloppet blir då 1 305 SEK ink. moms.

Slut citat