Växelsats CZ

Någon som har erfarenhet av 22 växelsatsen till Shadow 2an ? svårt att bestämma mig om det är nåt jag vill ha eller inte.Tar gjärna emot synpunkter av alla slag.

Även jag är intresserad. Behöver man ha behov på samma sätt som om man köper ett vapen eller räcker det att vilja kunna träna billigare? Blir det 5-årslicens?

En sak att ha i åtanke med växelsats är ju att du inte alls får samma rekyl att hantera med vapnet. Om det handlar om att skjuta mycket och fort så kommer du ju då träna med en ammo som på det viset kan lära dig “fel” och behöva parera mycket mer när du kommer upp till en 9mm igen. Det hänger ju lite på exakt vad du vill träna på och hur. Var det som slutligen fick mig att avstå växelsats till min shadow 1, tar kostnaden i ammuntion istället.

Ja, du behöver behov och föreningsintyg och ja, det blir 5-årslicens. Däremot tar den inget utrymme i vapenskåpet.

Jag har min växelsats till min Shadow mest för att skjuta fält-C med, min andra .22:a är en S&W 617 och den är mindre optimal för att skjuta fält-C med. Växelsats är förstås inte det optimala för att skjuta fält-C med heller, men min Shadow passar mig så pass bra att det funkar hyfsat, plus att det är lite praktiskt att ha pistol + växelsats med sig istället för två olika pistoler.

Att skaffa växelsats bara för träning är jag tveksam till, även om det händer att jag skjuter med den bara för träningens skulle, men rent ekonomiskt och träningsmässigt är det vettigare att bara köpa ammunition eller en laddutrustning om det är träning med A-vapen man är ute efter.

Har precis för mig att det är ändrat till 1 poäng (men jag kan ha fel) :thinking: