Söker S&W N-stomme revolver

Hej,
Jag har beslutat att gå upp en nivå från min nuvarande K-stomme till en N-stomme.

Jag är intresserad av .357 mag och .44 mag.
Pipan bör vara mellan 6 och 6,5 tum. Jag skjuter mest precision och magnumfält. Fördel är om revolvern är förberedd för kikarsikte eller redan har ett sådant.

Välkommen med svar!
Mvh B

Hej,

Har inget att sälja men tänkte ge lite input. Är själv ägare av en N-stomme och om du tar t.ex. en modell 29 i kaliber .44 så ligger ju vikten på ett oladdat vapen kring 1250g så den väger lite. Nu kanske du är mer erfaren än mig inom precision (har ingen erfarenhet av magnumfält) men man blir rätt fort trött i axeln.

En fördel däremot är att kaliber .44 inte är så patronkänslig och jag har fått acceptabla träffgrupper i princip omgående. En liten rolig anekdot var att jag testade en ny sorts patron härom veckan där jag kollade utgångshastighet och precision och där satt 3 av kulorna i samma hål på 25 meter på frihand (stöd m.h.a. en hemmasnickrad skottstol). De två andra skotten satt till vänster men de berodde på mig (dåliga avfyrningar). Standardavvikelse var 4m/s.

Har inte än stoppar min revolver i en Ransom Rest men har velat testa länge…

N-stommen kräver även medelstora till stora händer. Jag klarar mig nätt och jämnt (korta fingrar).

Hej, och tack för din input

Jag är medveten om skillnaden på N och K stomme, och det är just vikten som jag tror kan vara en fördel för just mig.

Jag kan rekommendera dig att prova magnumfält om du får möjlighet. Det är en avslappnad skytteform. Det är uppdelat i olika kalibrar så man måste inte nödvändigtvis fläska på med magnum.

Tack för att du delar dina erfarenheter av kaliber .44. Laddar du dina patroner själv? Använder du special hylsor eller magnumhylsor i så fall?

Mvh B

Hej,

Vår förening har jubileum i år så magnumfält kanske kan gå att anordna.

Jag har laddat själv sedan start. Först började jag ladda .44 Russian (Starline hylsor) då jag hört mycket positivt om just den patronen (precision och kostnad primärt). Dessa har jag laddat med Lovex D032 krut men har även provat Vihtavuori N32C krut.

Började uppleva en del blyning av pipans kona så har nu börjat ladda .44 Magnum fast med .44 Russian laddning. Detta för att se om blyningen blir mindre om jag genom att använda magnumhylsor inte får tomrum runt kulan innan den når trummans hals (fullängdshylsan funkar som en förlängd hals). Detta är fortfarande under prövning men experimentet ser lovande ut ur vissa aspekter som jag beskrev tidigare.

Har skjutit med 240gr SWC och skjuter nu med LEE 208gr WC som är plastplättreade. har kvar en del 240gr SWC men de spar jag till magnumladdningar.

Ska även investera i en Lewis lead remover vilket är ett måste för revolver i grövre kaliber såvida du inte tänkt skjuta kopparplätterat.

Kom förresten på att jag sett en M29-6 med 6 tums pipa på förbundets säljsida.

Finns även en M27 med 8 3/8 tum pipa.

Hälsningar
/C

Glömde tillägga att jag upplever Lovex D032 krut som väldigt smutsigt samt att det har hög densitet (650g/L = låg fyllnadsgrad) och snärtig rekyl medans jag finner VV N32C (Cowboy) som bättre för grövre kalibrar då den har låg densitet (med hög fyllnadsgrad), är något renare i förbränningen men viktigast så har den en mycket mer mjuk/rund rekyl.

Lovex är givetvis billigare men kanske funkar bättre för .32, .38 och 9mm.

Tändhattar har jag använt både Federal och Fiocci men skjuter man inte DA så kan man gott nöja sig med enbart Fiocci då Federal kostar ca 20 öre mer per tändhatt.

Jag har aldrig provat lovex krut men jag har laddat i flera år med vihtavouri till 9mm och .38 med goda resultat.

Så blir det kaliberbyte så får jag nog räkna med en del tester innan jag hittar rätt.

Jag har visionen att en .44 mag hylsa med en WC kula borde gå att få väldigt fin precision med. Och rätt krut till detta finns ju givetvis nånstans.
Jag läste nån gång om ett krut som heter Tin Star från vihtavouri. Är det det du använder?

Mvh B

Hej,

Precis VV N32C kallas även ‘‘Tin Star’’.

Hälsningar
/C

Just till Magnumskyttet har en 627’a (eller 27’a) en del fördelar. En fördel som många inte tänker på är att det är mycket mer gods runt ingångskonan om man jämför mot L-stomme och speciellt K-tomme. Jag har bytt rätt många pipor på både L-stomme och N-stomme och jag har hittills aldrig fått tillbaka en 627’a eller 27’a med spricka i ingångskonan, medan L-stommarna och Rugers GP100 ibland spricker. Vad gäller vikter så är det en fördel med mycket vikt långt fram och där är det bättre med en lättare stomme eftersom man kan placera en större del av de 2 kg man har att fördela i framänden. Som så mycket annat är det en fråga om givande och tagande. Jag har byggt en L-stomme med lös pipa och aluminium shroud för att kunna få fram vikten så mycket som möjligt. Den är rätt skön att skjuta med…

Tack för din feedback Bull. Driftsäkerhet är naturligtvis skönt att ha. Jag har en m19 idag och den snurrar på fint. Har smaskat igenom några askar magnum i den utan problem.
Men jag vill gå upp i vikt och söker en N-stomme m27, m28 eller m29. En m25 är också intressant i rätt piplängd.
Mvh B

Varför kör du inte med VV N110?

Jag kör med SWC 240grn, VV N110, inga problem med precisionen

För att VV N110 är ämnat främst för magnumladdningar vilket är ett krut som jag också har för just magnumladdningar. N110 har också en väldigt hög densitet på 800 g/L vilket ger en väldigt låg fyllnadsgrad medans Lovez D032 har en densitet på 650 g/L och N32C har en densitet på låga 420 g/L vilket är nästan hälften så hög densitet per liter.

Jag har redan problem med att jag har svårt att få upp fyllnadsgraden med Lovex (45-50%) för Russian-laddning (sotar mycket) men med VV N32C så kommer jag med enkelhet över 80% i fyllnadsgrad. För låg fyllnadsgrad kan ju ge dålig/ojämn förbränning.

Men å andra sidan så fyller du ju på med nästan dubbelt så mycket av 110, så då blir det ju bra fyllnadsgrad ändå? Nå väl, vi ska inte spamma sönder Broncos köpes annons.

Tack för era erfarenheter kring kruttyper. Mycket intressant! Och jag tycker inte det förstör tråden på något vis.
Ännu har ingen hört av sig angående en N-stomme som söker ny ägare. Jag har ringt runt på några annonser i landet utan önskvärd framgång.
Inget är som väntans tider.
Mvh B

Håll koll på Auctionet.com där har de onlineauktioner några gånger om året men ibland så läggs det upp annonser mer spontant från olika aktörer. Walter Borgs aktioner brukar vara kring maj och november och de brukar alltid ha ett gäng .357 samt .44 magnum revolvrar där.