Revolver cal38 eller cal32

Hej

Jag kollar marknaden efter en fin fungerande begagnad revolver till precision och fältskytte. Jag tänkte mig en cal. 38 eller cal.32. Vad jag märkt är att i cal.38 finns det mycket av en som heter special.
Det är väl en längre och då kraftigare patron än den gamla klassiska 38:an?
Då jag som ny skytt endast har 22lr nu och måste vara medlem i klubb några månader till innan jag kan söka för ett grövre vapen så ligger jag lite före.Jag tänkte som sagt börja med något klenare och inte gå på alltför rekylstinna kalibrar.
Hälsn. Semaforen

Varför inte en 357 magnum :wink:

Tycker den verkar onödigt kraftig, dyrare ammo då också.

Du kan välja att skjuta 38 eller 357 om du köper en 357magnum direkt, det är bara lite längre hylsa på 357.

Ja just det, om man har en revolver i 357 så kan man skjuta med 38 special som jag förstår. Den 38 jag tänkte är den ”kortare”, 38 S&W eller vad den heter. Det är en djungel med kalibrar tycker jag.

38s&w är det nog ingen som skjuter idag, och ammunition vet jag inte om det går köpa hos någon handlare i Sverige.
De flesta som säger att de skjuter med en .38 skjuter nog egentligen.38 special…

Skjuter man 38 special med wadcutters är det inte mycket rekyl. Magtech bly rundnos 158grain är också rätt svagt laddade. Fiochi och s&b är relativt hårt laddade, mantlade kulor över lag är hårdare laddade. Laddar man själv kan man lätt ladda 38 special till runt wadcutterhastighet med blykulor och eller lättare kulor och kan skjuta mycket med lite rekyl.

Den klassiska .38:an är .38 special. .38 special är kortare än .357 magnum så att ingen av misstag ska stoppa i en magnumladdad patron i fel vapen. Tvärt om går bra.

En gammal Smith & Wesson m.14 (eller K-38) går att hitta ett fint ex till bra pengar och de brukar dessutom vara mycket fina att skjuta med.

Själv skulle jag ta en .357 magum revolver så att möjligheten finns att prova på magnumskytte med befintligt vapen. Du kan skjuta .38 med en sådan så mycket du vill, men möjligheten att växla ammo och prova nya grenar är trevlig. T.ex. Smith & Wesson m19, m27 eller den vanligt förekommande m.686. Gillar du Colt så finns Python som är i mina ögon fantastisk. Sedan finns det Korth, Manurhin osv.

Har en Manurhin .32:a som har varit hos Ola som jag ev. kan avyttra om intresse finns…

Tack för bra tips, jag har förstått att om man pratar 38 så är det 38 special man menar. En S&W mod 14 är intressant, verkar ligga mellan 3-5 tusen beg. Jag har läst om den som heter 686 och det verkar vara en mycket bra revolver, inte så mycket begagnat ute och lite över min budget som nyköp.
Mod 19 kan ju också vara ett alternativ, dock så läser man om att den kan ha försvagats av mycket 357-användning. Ruger har en modell som heter GP100 som också skall vara rätt bra. DA trycket på revolvrar verkar ju vara ett kapitel för sig och ofta tungtryckt. Inte så enkelt att få till så att det blir jämnare och lättare heller vad jag kan förstå.

Jag har en Taurus 32a till salu för 2000kr om det kan vara nåt?

Har du kvar Manuhrin?

Ja, för jag vet inte om jag vill göra mig av med den, många som vill ha förstår jag. Får fundera på hur det blir för min del.

Intressant att de gjorde 4" mod 14… Jag har en mod 15 och det är ju i alla delar en mod 14… fast med 4" pipa. Min mod 15 är till salu om det är någon som är intresserad.

Hittade en Colt Python som jag köpte, huggsexa på fina revolvrar till rätt kurs märkte jag, var inte tvärlätt att hitta ett objekt.

Det är inte alltid lätt att få tag på… :slight_smile: