Rekylfjäder 1911

Hallå alla glada!

Var och sköt min sti trojan 9mm i helgen
Och upptäckte att den hade lite svårt att stänga när man tryckte i ett fullt magasin.

Pistolen var rengjord och smord innan jag åkte å sköt så tankarna började fundera på om det kunde va så att det var dax att byta rekylfjäder. Gjorde en snabb googling och insåg att det fanns en uppsjö av olika fjädrar :lol: och iom att man är en rätt så novis och att det är första 1911 och grovpistol så blev ju frågetecknen bara fler.

Så hur vet man vilken av alla “styrkor” man ska ha på en rekylfjäder till en 9mm 1911?
Tacksam för svar :blush:

Hej! Till BUL Classic Target 1911 i 9x19 är det 10 lbs som gäller. Men om det är samma styrka till din… Ja, det kanske nån klok person kan svara på.

Det är en balansgång beroende på vad du skjuter för laddning, jag har funnit att i min Colt Gov. 9mm passar Wolff #14 (14lbs) bra för normala laddningar == köpeammunition
.
Gunsprings: “https://www.gunsprings.com/index.php?page=FAQ” är ett ställe för bra info.

Det är ingen dum ide att byta rekyl-, magasin- och kanske slagstiftfjäder om det är en begagnad pistol du skaffat, då vet du utgångsläget och kan sedan byta regelbundet baserat på ålder/skytteintensitet.

Tack för svaren!

Som det är nu oh troligtvis en lång stund så går det bara köpes ammunition i den. Såg att när man köper Wolff rekylfjäder så följde det med en till slagstiftet, är det den som du kör med till slagstiftet också?

Ja. Men det finns många fabrikat, jag har inte provat något annat än Wolff rekylfjädrar. Ganska begränsade erfarenheter alltså och det finns garanterat skillnader mellan vapnen.

De flesta rekommendationer jag sett är 14lbs fjäder för 9mm som standard.

Det finns en del ammo och köpa med tyngre kula än de vanliga 115/124grains, det är inte självklart att det fungerar med standardfjäder.

Själv har jag experimenterat med olika laddningar och skaffade därför ett par olika starka rekylfjädrar, och vad jag noterat är att fjädrarna “sätter sig” efter ett antal skott. En fjäder som inte vill ladda om en svag laddning kan efter lite motion fungera utmärkt. Troligen bra för vapnet med så stark rekylfjäder som möjligt men omladdning måste fungera också.

Plats för experiment :slight_smile: