Matchguns

Funderar på att köpa en Matchguns MG2 Rapid Fire.
Den är ny, fast av den äldre modellen, dvs, inte en evo.
Någon som vet vad som skiljer förutom motvikternas placering? Är det någon skillnad i driftsäkerhet, och eller kvalitet?

Hej, jag har den nya modellen som heter Evo. Och det som jag har förstått så är den nya uppbyggd på ett annat sätt. Dvs bara 1 skruv för att plocka ner vapnet. O 1 skruv i kolven.

Vet att de har samma typ av delar i alla match Gunns pistoler. Dvs slustycken, utdragare slagstiftet osv. Det som kan skilja är vikten på slutstycket mellan rapid fire o mg2 standard.
Den nya har ännu bättre rekyl upptagning o mindre pipuppslag.

Har bytt en del saker på min, men Astrosweden var snabba o smidiga med allting. Aldrig något strul bara man hör av sig innan man gör något med vapnet.

Har själv gett Ola Elgelöf i Oskarshamn lite nya idéer om att göra delar i lite bättre kvalitet på materialet på slitdelarna. Precis som morini o andra märken fått göra här i Sverige.

Tack för svaret.
Som jag tolkar ditt svar så är det fortfarande problem med driftsäkerheten alltså?
Jäkla trist, dom är ju helt underbara att skjuta, men vapenfel vinner man ju inga tävlingar med…
Vad är det för delar som strular?

Det är mest småsaker som är lätta att få till. Man behöver analysera vad som händer med vapnet medans man skjuter osv. Likaså kolla så att utdragaren inte tar i pipan på väg fram till stängt läge. När det gäller driftsäkerheten så är varje vapen olika, dvs allt händer inte på alla vapen. Men om du hör av dig till astrosweden o Anders Grymling så är han duktig på detta. Det som kan vara bra att veta är. Skjut inte för hård ammo i vapnet, inte cci standard o liknande. Slutstycket går till slut av. Det är ett lätt slutstycke som är anpassat för mjukare ammo såsom sk pistol match, rws soft recoil, lapua osp osv. Detta har jag egen erfarenhet utav.

Allt går att lösa. Inget behöver vars ett problem om man bara analyserar sitt vapen ifrån början.

Okej, tack så mycket för tipsen.
Visst är det väl en rapid fire du har?
Med tanke på det du nämner om slutstycket.

Yes, jag har en rapid fire Evo. Mycket nöjd. Efter lite smågrejer som sagt. Tex köpte jag extra vikter att klistra på framme, så att balansen blev ännu bättre för snabbt skytte.

Tack för all info.
Det kan ju tänkas att standard modellen är aningen hållbarare med sitt kraftigare slutstycke. Men det blir ju på bekostnad av något mera rekyl.
Jag får se vilken modell jag köper, men en Matchguns blir det i alla fall.

Kommer in från kanten men blir mycket nyfiken på detta efter att ha läst ovan. Utdragare som tar i pipan, tillverka egna delar i bättre material, slutstycken som går av och vapenfel. Känns spontant som en horribel ide att köpa vapnet i fråga. Vad är det som lockar att lägga ut 20.000kr till köp av detta istället för att lägga samma pengar på något som fungerar bättre?

Utdragbare får man ofta ”trimma in” när man byter, oavsett vapen. Men man kan ju tycka att det är gjort när man köper en ny pistol.

Jag äger både en mg2 och mg4 och dom går som tåget! Jag skjuter enbart SK pistol match i 22an. Den har gått ca 10.000 nu. Fiocchi .32or gick bra i mg4an, nu laddar jag själv till den.

Detta med strul med vapen händer alla tillverkare av just 22 pistoler. Skillnaden är att match Gunns inte förnekar detta, utan har istället en längre garanti på sina vapen än vad deras konkurrenter har.
Det viktiga är att hitta ett vapen som passar just dig.
Läser man om tex morini så får många av dem byta en hel del delar som görs om i bättre material här i Sverige. Det finns mer exempel. Allt går som sagt att lösa. Det finns inget mirakelvapen som klarar allt hela tiden utan att slitas eller har fel utformning.

Rilledill, jag förstår helt vad du menar.
Jag har provskjutit dom populära fabrikaten för att kunna välja vilken som passar mig, och Matchguns är helt underbar.
Det är väl samma som att välja en italiensk motorcykel… Den japanska diton är bättre på det mesta, men det är Italienaren som höjer pulsen när man vrider igång den…
Men i sak har du helt rätt, lite knasigt är det att betala så mycket för grejer som strular.

Nilfisk, har du RF 22:an eller standard? Är dina pickor gamla?

Von Drott, håller slutstyckena på RF med SK pistol? Inte är väl cci så mycket rappare, eller har jag fel där?

Våra slutstycken håller för sk pistol match o liknande ammo. I vår labbradar var det en väldigt stor skillnad på cci standard o de övriga jag nämnde. Kör ej cci standard i RF modellerna…!

Jag har en standard mg2 tillverkad 2018. Mg4an är köpt våren -19 så troligtvis tillverkad 18/19 nånting. Orkar inte titta just nu :sleeping:

Idag på fältskyttet var det 2 pardini och en tesro vad jag såg som strulade, var fler vapenfel men såg ej modellen. Så ja, det händer alla. Ena pardiniskytten avbröt efter första stationen pga detta.

1 gillning

Till slut hade jag då funderat klart, och köpte en Matchguns MG2 RF,
Den fungerade fantastiskt i 170 smällar, sen började trycket kärva så att den inte laddade om.
Efter att ha fått skaplig ordning på det så small slagstiftet av efter ytterligare tio skott.
Vilka jävla sopor!
Här gick man ju på en redig mina för drygt 20 papp, men jag var ju varnad…:grin:

Min fungerar klockrent.Var har du köpt pistolen?

Det glädjer mig. Har du skjutit mycket med den?
Själv kom jag ju inte så långt😁.
Jag bor på Åland, så den är köpt av Rantanen i Finland.
Astro säljer inte utomlands.

Har haft pistolen drygt en månad men har nog skjutit ett par tusen skott.Prata med Anders på Astro Sweden,han hjälper dig säkert

Jo, Anders verkar duktig på dessa pickor, jag var där och provsköt i höstas.

Viken ammo använde du ?

Släpp lite på insexskruven framför avtryckaren (så du får lite spel innan förtrycket kommer). Min var så tight ställd så den hakade inte upp alla gånger. Jag fick för mig att det var värre när det var kallt. Har nu 1mm glapp innan förtrycke och det har inte hänt igen på 10,000 skott.

Tråkigt om slagstiftet, vad hände med det?