Mantelupphak Unique 69 U

Hej,

Är det någon som har har något tips, råd eller erfarenhet av att en Unique 69 U gör mantelupphak ibland fast magasinet inte är tomt. Pistolen gör mantelupphak när magasinet är tomt, vilket är precis som det ska vara. Problemet är att den ganska ofta fastnar med manteln upphakad trots att det är patroner kvar i magasinet.

Det är iof inget problem vid precisionskjutning, bara att släppa tillbaka manteln och fortsätta skjuta, men rätt irriterande ändå. Det stora problemet är vid till exempel snabbserier då man ju vill skjuta kontinuerligt tills alla skotten är slut.

Mvh
/Joje

1 gillning

Mantelupphaket är ingen raketforskning i funktion. Plocka isär och kolla hur det fungerar. Tips 1a är givetvis: gör rent

Jag tänker att om det är skitigt under spaken för mantelframsläppet och det kanske är på gränsen för upphak, så kanske vibrationer i vapnet när skott går gör att spärren hoppar upp lite och manteln hakar i.

Annars så är väl tips 2 en kombo av skit och trasig fjäder. Det bör ju finnas en fjäder som håller ner spaken. Den kan vara trasig (eller borta om du har plockat isär) och i kombination av skit så pressas spaken upp istället för att hålla sig på plats.

1 gillning

Tack för ditt svar.

Har tagit isär och gjort rent. Var första gången, lite pilligt men inte så svårt. Det var inte så farligt med smuts. Tog loss fjädern och den är hel och verkade ok. Den har dock antagligen suttit där i typ 20 år, så om det inte funkar så får det nog bli ett fjäderbyte.

Allt det bästa
/Joje

Det blev nästan värre efter rengörningen. Tyvärr ännu fler ofrivilliga mantelupphak.
Får pröva att byta fjäder, men funderar på om ngt kanske är slitet i pistolen?

Ingen som upplevt problem med ofrivilliga mantelupphak på en unique des 69 u?

Ta bort mantelupphaket så länge, tills du fått nya fjädern.

Jag fick samma problem med min pang.
Provade allt, bytte fjäder, pratade med sportec och vapensmed, inget hjälpte.

Fick en snilleblixt och bytte upphak med ett av klubbens vapen, då funkade det MEN då funkade inte klubbens pang.

Gav upp och tog bort upphaket och har väl skjutit ca 50 starter, huvudsakligen fält efter det, funkar kalas.

Tack för ditt svar, smart lösning👍 Och intressant att även andra råkat ut för samma problem.

Du tog alltså bort hela ”spaken” för mantelupphaket? Dvs. bort med låsklippset och brickan på väster sida och sedan tog du bort ”spaken”?

Om mantelupphaket är borta kan man kan väl trycka av utan att det finns någon patron i loppet då upphaket inte kommer automatiskt när magasinet är tomt? Det gäller alltså att hålla koll på hur många skott man laddat och hur många som avfyrats, så att man inte torrklickar i onödan.

Härligt att höra att du fått igång pistolen och att du kan tävla med den i både fält och precision. Inga problem med att få den godkänd utan mantelupphaket?

Återigen tack för ditt svar👍

Allt det bästa
/Joje

Om inte reglerna har ändrats på sistone, så är jag ganska säker på att den inte är godkänd för nationellt om man tar bort mantelupphaket.
Men det kan ju hända att jag hade en övernitisk kontrollant…

Mantelupphaket har nog inte med säkerheten att göra. Själv har jag en Tesro och den blir inte upphakad efter sista skott och den är godkänd

Finns ju pistoler som inte har upphak som standard, Benelli mp90s tex. Å dom är godkända. Men om en pistol som ska ha upphak saknar det… det kan jag inte svara på, men det verkar ju löjligt att det måste fungera om det finns orginal men att det är godkänt om det inte finns från fabrik. Men regler är regler och det finns alltid paragrafryttare.

Japp, tog bort hela spaken.
Manteln hakar upp efter sista, det är magasinet som hakar upp den.
Aldrig fått anmärkning på mååååånga starter, även några SM
Som en parantes så har unique 32u inget upphak.
Man gör ingen mekanisk påverkan och äventyrar inte säkerheten, det är bara en bekvämlighetsdetalj som man klarar sig utan.
Jag har även pratat med vapensmed om det, inga problem enligt honom heller.

C.2.2 Vapen Vid skjutning om Svenska Pistolskytteförbundets märken och standardmedaljer, vid av Förbundet anordnade tävlingar samt vid tävlingar som anordnats med Förbundets godkännande eller som i föreskriven ordning anmälts till Förbundet, får endast användas pistol och revolver med tillhörande ammunition samt övrig utrustning som uppfyller bestämmelserna i detta kapitel. Viss trimning av vapen får ske. Denna får dock endast omfatta putsning av glidytor, ingreppsytor, fjäderlägen etcetera för att minska onormal friktion och får inte medföra att ingreppsytans storlek, form eller vinkel ändras – ändringar som skulle minska säkerheten hos vapnet. Delar som påverkar vapnets säkerhet får inte heller ändras eller demonteras. Här nämnd trimning bör utföras av vapentekniskt utbildad personal. Efter trimning skall vapnet alltid provskjutas för kontroll av bland annat den halvautomatiska funktionen.

Hej!
Kapar tråden lite.
Min 69-u hakar inte upp sig efter sista skottet.
Maniac, du säger att det är magasinet som gör att den hakar upp?
Vad kan det vara för fel om den inte gör det?
Tacksam för svar!
MVH

Det är absolut ingen raketforskning. Kolla hur det ska fungera mekaniskt, det är enkel mekanik. Någonting i magasinet ska lyfta upp spärren. När du ser hur själva upphaket fungerar så listar du snart ut vad på magasinet som ska påverka upphaket.

På mina två Unique 69des har jag haft problem med att de inte hakar upp efter sista skottet, då har anläggningsytorna mellan spaken och manteln varit rundslitna.
Plockade av spaken och manteln och slipade dom raka i bandslipen (går även utmärkt att använda rondell eller fil) det viktigaste är att man är stadig på handen så anläggningsytorna blir raka.

1 gillning

Hej,
Hade också problem med min des69. (manteln hakade inte upp efter sista skott) Problemet var att piggen på spaken var så nött att magasinet bara gled förbi. Fixades med en liten svets på piggen som jag sen slipade till rätt form.