Glasögon, terminalglasögon och skytteglasögon för pistolskytte

Om jag vill ha ett par terminalglasögon som kommer de innebära att de ställs in för en aning “förstoring” och för att läsa på ett specifikt avstånd - ca 50 cm från ansiktet. Detta är en så pass liten sak att man i vissa fall kan få detta som anpassning där de säljer 2 par glasögon och betala för 1 par utan problem.

Hur skiljer detta ifrån skytteglasögon där fokuset ska ligga på kornet?

Fokusavståndet är lite längre på skytteglasögon än på terminal/rumsprogressiva glasögon.
Om du mäter upp avståndet mellan öga och korn, både vid enhands- och tvåhandsskytte, så kan optikern beställa rätt glas.

Ska du ändå ha terminalglas så är det väl bara att prova. Det funkar bra för en del.
Glas slipas i steg om 0,25 dioptrier, vilket är ganska grovt, så chansen finns att du faktiskt behöver bara en lins för avstånd mellan 0,5 och 1 meter. Det är ungefär 1 meter till kornet på en luftpistol. Somliga ögon har stelare linser så det måste provas individuellt.
Optikern tar 500-700:- för ett skytteglas. Tar han extra för undersökningen som han ändå gör för terminalglaset går du till någon annan.
Om du vet att du inte har något astigmatiskt fel klarar du dig bra med läsglasögon från bensinmacken.

För vissa fungerar det med progressiva glas. Kan vara värt att prova.
Ta med pistolen till optikern och prova fram bästa lösningen.

Du behöver inte ta med pistolen. Det räcker att mäta upp hur långt det är från pekfingertoppen till kornet och sedan mäter optikern upp.

Jag använder terminalglasögon, tror de ligger på ca 60 cm och det fungerar utmärkt till precision, men naturligtvis inte till fält.
Leif

Fortsätter diskussionen från Glasögon, terminalglasögon och skytteglasögon för pistolskytte:

Jag börjar bli äldre och har svårt att fokusera på riktmedlen och ska gå till en optiker. Men jag vet inte vem jag ska vända mig till. Är det stora skillnader i pris och kompetens mellan olika optiker?
Barks är ju ett välrenommerat namn men är han mycket bättre än andra?

Jag bor i Stockholm
.

Hade stora problem att se korn o sikte, köpte mig 3 par läsglasögon för 20:- o hittade riktmedlen igen med en förstoring på 2.5 gånger. Värt att prova innan man lägger tusenlappar på specialglasögon framtagna enligt konstens alla regler…
Skjter fält…

1 gillning

Om du kan tänka dig att åka en bit så kan jag rekommendera Specsavers i Norrtälje. Där kan du fixa skytteglasögon i vanlig båge till vettigt pris. Ena glaset blir då slipat för fokus på kornet och med det andra ser du bra på längre håll. Bark gör ju riktiga skytteglasögon men denna lösning funkar oväntat bra. Boka hos Tomas. Tror det är bäst att ringa så att du hamnar i rätt kö.

Tack. Det låter intressant. Jag ska ringa honom

Det har jag försökt men tyvärr funkar inte det tillräckligt