Tips på pistol

Hej

Jag har nyligen klarat av allt som behövs för införskaffade av pistoler och varit medlem 1 år så jag letar nu efter min första A pistol.

Jag funderar på om det finns någon pistol som har växelsats så man kan få mängden skytte med 22 men även kunna skjuta 9mm när man vill. Eller är detta dåligt och det är bättre att skaffa en “ren” 9mm?

Har idag (så fort licensansökan gått igenom) en hämmerli sp20 samt vostok mcm där båda är 22. Hämmerli är för precision och vostok köpte jag mest för skoj och prova en annan typ av pistol än hämmerli. Samt köra fältskytte (aldrig provat) med vostoken.

Så, har ni tips på en 9mm med växelsats till 22 eller är det onödigt?

Då jag är ny så uppskattas alla tips som finns och jag vet inte vad jag vill "fokusera " på inom skytte

Tack på förhand!

Jag röstar mot.

Känner många som resonerat som du, känner ingen som är speciellt nöjd.

Just växelsats till 22 på en 9mm är vanskligt, då det är så otroligt mycket mindre kraft som måste repetera hela manteln för att omladdning ska funka. Det går bevisligen, men många har dålig tillförlitlighet. Två i klubben som har tanfo med växelsats, ingen kan skjuta en serie utan matningsfel.

Även om du hittar en som funkar så är 22-skytte med nia inte speciellt användbart för att lära sig skjuta grovt. Visst, du lär dig hur trycket funkar, men känslan i skyttet är så olika att det inte ger speciellt mycket. Bättre (och billigare) då är torrträna massor.

Lägg pengarna på ammunition istället, det är i alla fall mitt råd.

När det gäller köpråd på nia är det som alltid. Testa allt du kommer över, köp den som passar just dig bäst. Jag älskar 1911, men det är för att de passar mig perfekt. En CZ Shadow 2 (eller beggad Shadow 1) brukar dock vara go-to rekommendation för många. Hyfsat pris, hyfsad kvalitet, och många tycker att den känns bra i handen. Själv sålde jag min efter bara några månader, vi kom inte alls överens.

1 gillning

Tack för bra svar!

Precis det du skriver är det som gör jag funderar på om det vore en bra eller dålig idé att skaffa en 9mm med växelsats och mer jag funderat på det desto längre ifrån kommer jag att vilja ha det

Skall absolut försöka känna och klämma på så många pistoler som möjligt!

CZ är en pistol jag kollat in då det verkar vara en bra pistol för det priset samt vara omtyckt. Har du någon erfarenhet eller kunskap om sig sauer ? Tex någon av alla sig sauer p320?

Tycker du ska kolla på CZ 75 och framförallt leta begagnat, du kan få en cz för halva nypriset och med lite fjädrar för nån hunding får du ett trycke som motsvarar en ny shadow 2 för 5 dubbla priset, reservdelar är det gott om och köper du en modell med pinnat korn, så kan du byta sikte lätt också tex LPA. Pre-B/äldre cz har ofta ett fast främre sikte.

inte hört nått dåligt om Kadett till cz heller, men skulle nog säga du kan få svårt att konkurera med andra C skyttar och framförallt kan jakten på 46or bli jobbig. Men det finns andra grenar du kan tävla i som en kadett eller annan tjänste-22 kan vara bra för.

Håller med både boi o con, C-vapen och A-vapen anser jag är två skilda skytten.
Tror knappast att mängdträning med A-vapen och .22 växelsats förbättrat något av skyttena.
Växelsats i andra kalibrar (A & B) fungerar bättre och kan vara vettigt med tanke på ekonomi och poäng.
Men som tidigare sagts; lägg pengarna på ammo istället eller en progressiv press.

1 gillning

Skaffa en 9mm med en utanpå liggande hane, lite lättare att få till ett bättre trycke…

Jag har skjutit lite olika varianter av P320. Det är striker, så du kommer aldrig att få ett “bra” trycke. Med det sagt är det inte dåligt (som Glock duckar), men i striker klassen är både CZ P10 och Walther PDP mycket bättre.

Ingen av dem kommer dock att hävda sig i nationellt, om det inte är en mycket duktig skytt som håller i dem. Till IPSC, däremot, är de ypperliga.

Kom på att det faktiskt finns ett bra syfte med en 22-växelsats. :slight_smile: Steel Challenge, i dynamiska förbundet. Du får en magasin-kapacitet som gör att du kan missa ett eller två skott per sträng, och man får oftast bättre tvåhands-grepp än en anatomisk kolv. Den grenen ligger ju dock gate-keepad bakom IPSC, då man behöver sådan licens för allt utom klubbtävlingar.

Problemet med alla “nya” pistoler med striker-fire (dvs ingen extern hammare) är att dom spänner slagstiftet med trycket - ungefär som en Double Action pistol/revolver. Det finns vissa trick dom gör för att förbättra detta (fjädrar i trycket som arbetar mot slagfjädern tex) men det blir aldrig riktigt bra jämfört med en “vanlig” pistol där du egentligen bara jobbar mot fjädern i späntangenten (sear).

Utöver detta har pistoler som 320, glock, pdp osv flera säkerhetsfunktioner som slagstiftsspärr, som alla bidrar till ett relativt svampigt tryck. Säkerhet är bra, men sättet vi tävlar på i sverige gör att det är ganska onödigt - därför man tar bort slagstifsspärren på CZ tex för att få ett så bra SA trycke som möjligt.

man kan givetvis modifiera tex en PDP med starkare fjädrar till trycket (dom som hjälper till med förspänningen), men trycket är fortfarande långt och släpigt då den måste arbeta mot spännkurvan.

Neuhausen sig P210 har en unik tryckeskonfiguration så det är därför den är så populär.

men globalt sett är väl 1911 och kloner dom som anses ha bäst trycke, delat med trimmade versioner av CZ och andra slag-hammar-modeller.

En PDP med Walthers performance trigger (eller heter den dynamic trigger? Osäker…) är varken långt eller svampigt. Den har för mycket creep för att funka riktigt bra vid enhands-skytte, men det är bättre än många hammar-pistoler jag provat, och spelar inte i samma liga, eller ens samma sport som en glock.

Det är onödigt tungt för nationellt, och är inte optimalt för det syftet. Men skulle jag bara fått äga en nia hade det varit min PDP alla dagar i veckan.

P320 är dock inte i den ligan. Om tyskarna hunnit bygga alpha-varianten innan de stängde fabriken hade det kanske sett annorlunda ut.

Prioriterar man nationellt, så är det inte mycket som slår en fin 1911, en gammal P210, en X5/X6 eller kanske en GT9. Plus säkert något mer som jag inte kommer på så här vid midnatt.

Jag gick precis igenom det du gör nu, att bestämma sig för första A-vapnet. Bästa rådet jag kan ge är att verkligen försöka provskjuta och hålla i så många olika vapen som möjligt.
Det är väldigt individuellt vad som känns rätt i ens egna händer.
Jag provsköt den klassiska Neuhausen, CZ Shadow 1, CZ Shadow 2, CZ Tactical Sports 2 (TS2) ochTanfoglio Stock III Extreme. (För mig funkade alla bra utom Neuhausen, det blev till sist TS2). Och höll i och klämde på ett gäng till. Det ska kännas rätt i handen. Och rätt när du skjuter.
Striker fire-pistoler (tänk Glock och kloner av den) ligger ofta fint i handen men har sällan lika bra tryck som de andra, det blir helt enkelt svårare att skjuta bra, speciellt för oss nybörjare.
Så be att få låna av klubbkamrater på banan, åk till stora vapenhandlare och känn och provskjut om du får.
Du kommer väldigt långt med begagnat, tusenlapparna du sparar kan du lägga på ammunition.

Kul att du ska prova fält, det är väldigt roligt!

Vilket prisspann hade du tänkt dig? Om vi vet budget så kan vi kanske ta fram en “shortlist”.

Tack för alla svar!

Jag kommer försöka se om jag kan provsitta cz shadow 2 samt sig sauer p320 och se hur dessa två känns

Skulle båda dessa fungera till ipsc? Samt skulle något tryck vara att föredra eftersom det är olika just på dessa två modeller.

Tänker 15-20 000 som budget men gärna billigare då jag högst troligt kommer försöka ladda själv för att spara pengar och lära mig mer (både jakt och pistol)

Vilken picka du ska ha beror väldigt mycket på vad du ska ha den till. Som flera andra har nämnt så är striker-fire-pickor mycket svårare att skjuta precision med. Min första A-pang var en Walther PDP och de har erkänt bra trycke för att vara striker, men jag har nog aldrig skjutit en guldserie med den i precision. Detta jämfört med min SPS 1911 där jag sköt en guldserie första(!) gången jag provsköt med den.

Walther PDP och liknande pickor är definitivt inte dåliga, men de är primärt skapade för att vara pålitliga tjänstepistoler snarare än nationellt skytte. (Precisionsskytte på 25 meter som sport är t.ex. nästan icke-existerande i USA). Trycket är som sagt bra, men det lilla de saknar gör att när det kommer till precision tenderar skott som annars hade blivit en 9:a, att istället bli en 7:a eller 8:a, vilket gör all skillnad när det kommer till slutresultatet i rent precisionsskytte.

Med allt det sagt fungerar både CZ S2 och P320 (och PDP) prima i IPSC! Jag hade dock hållit utkik efter begagnade pickor. Ofta kan du spara +40% mot nypriset trots att det är en riktigt fin pistol. Nypris för den SPS 1911 som jag köpte här på forumet inklusive alla mag och rigg var exempelvis ca 30.000kr, men jag fick den för 13.000!

1 gillning

Den stora skillnaden inom ipsc, är att båda går in i production (eller prod optics om du vill), men skuggan måste du slacka hanen på innan du hölstrar, och första skottet måste vara double action (om inte stationen startas utan laddat vapen).

De flesta tycker inte att det är ett problem, men det är något att tänka på. Man kan ju också skjuta skuggan i standard istället om man inte vill ha rödpunkt, då får du starta med spänd hane om vapnet är säkrat.

Drar du ett skott när du slackar, eller hölstrar med spänd hammare utan att säkra, då är det DQ direkt och bara att åka hem.

Striker slipper normalt sett att fundera på allt sådant. Finns ingen hammare att slacka, finns ingen säkring att slå till. Bara att hålla fingrarna borta från varbygel i hölstring och drag så är man home safe (tills man pekar ut sig, förflyttar sig med finger i varbygel, etc, etc, etc)

1 gillning

Jag kan rekommendera CZ85. Som jag saknar min CZ85, en riktig trevlig 9:a som tuggade i sig 39B i mängd utan nån antydan till förslitning i varken stomme eller mantel. Själv lade jag ner skyttet för många år sedan och (hör och häpna), sålde ”järnspisen” som dessutom hade den gamla hederliga gula licensen på. Mina polare och tillika skyttekamrater har idiotförklarat mig mången gång för detta. Men som sagt, en extremt prisvärd pang som jag tror att du inte skulle ångra att du köpte.

cz 85 är exakt samma pistol som cz 75. Den kom bara ut för att CZ inte hade några patent i “väst” på 75an. Det mesta (typ allt) går att flytta mellan 75 o 85.
Med det sagt, en CZ 75 är bra pistoler. Varianterna är väl egentligen 75 med den klassiska stommen (på bilden där) eller den modernare shadow-stommen/tactical. B-modellerna har bara slagstiftssäkring som inte finns på 75/85 och SP-01/shadow. I shadows fall primärt för att trycket ska bli bättre och för nationellt skytte spelar ju slagstiftssäkringen ingen roll.

CZ går ju att “konvertera” till singel action only som 1911, men det gör egentligen inte trycket bättre än standard SA/DA men ger dig en avtryckarsko som är lite bättre.

Reservdelar och uppgraderingar finns det gott om till dom olika cz modellerna.

Men som connor skriver kanske CZ inte är det bästa för IPSC. Men är man ny så är nog ipsc några år bort och då är det bättre att köpa nått specifikt för den grenen istället. Att kombinera alla grenar i en pistol är svårt.

Det är inte utan orsak cz 75 är den mest kopierade pistolen i värden och en av dom vanligaste vapnen i tjänst/armen… Finns riktiga räcer-75or att köpa om man vill lägga pengarna.

Är den (CZ 75) exakt samma pistol?? Jag bytte iaf från en 75:a till en 85:a enbart pga att 85:an hade dubbelsidig säkring, vilket 75:an inte hade.

Ja asså 75an har ju gått igenom revisioner men det är typ säkringen, decocker (om man har det) samt omega trycket som ändrats och oftast förenklas. Samt saker som kornets montering (äldre 75 kan inte byta korn).

Men jag har en 75 “pre b” från 90 och en 85 slide till samma mantel,.85an har ställbart sikte

Sen finns det riktigt gamla short slide 75or men det var nog i början. Dom är lite samlarobjekt i dag.

Men mesta interna delar som trycket, avtryckarhuset mm är typ densamma från 75 till shadow 2 med undantag då för säkringen men delar som sear osv går att byta mot moderna delar med lite passning.

Har en Jericho941.
En sådan kan du hitta för några tusenlappar, är en CZ75/Tanfoglio i grunden.
Den har en polygonpipa och i mitt tycke, snyggare än CZ75. :smiley: