Slippa slösa ammo med föreningsvapnen - spara patroner och tid

Ett bra tips för er som jagar guldserier (eller bra träningsresultat) med föreningsvapen - som andra skyttar skruvar på.

Istället för att varenda gång behöva kasta iväg 10-20 patroner, för att hitta rätt på tavlan. Skruva in siktet så att ni har ett perfekt korn, och att skotten också hamnar där (om ni gör rätt och inte trycker av skotten, utan kramar av dem). Alltså, gör precis som vanligt. Skruva och hitta en optimal träffbild.

Innan ni packar ner föreningsvapnet i väskan, så skruva till botten/ändläget och memorera antalet klick. Gör samma sak i båda ledder - i både höjd- och sidled. Så har ni exakt antal klick ni behöver skruva nästa gång, för att hamna rätt.

Tyvärr är det svårt att lösa indexsiffror på justeringsskruvarna. Och då är det här det bästa tipset för att spara ammo, tid och energi. Minns var just era optimala inställningar ligger. Typ, 24 klick från vänster till mitten. Och kanske 18 klick för att hamna rätt i höjd.

Och då kan ni i alla fall inte skylla på vapnet och andra skyttars skruvande. Haha…

Lycka till!

6 gillningar

Bra tips där :+1:t2:

1 gillning

Tack! Jo, det sparar ju onekligen både tid och patroner. Man kommer in i träningen eller guldseriejakten snabbare, utan att behöva skruva och hoppas att nästa serie ligger mer rätt på tavlan än den förra.

Tanken är god!

Var lite försiktig så man inte skruvar i botten för hårt - vi hade en skytt som var nybörjare för några år sedan som skruvade siktet i botten och tog i lite för mycket - klick sa det när skruven gick av… :frowning:

Sedan får man vara försiktig åt andra hållet med - vissa sikten hoppar skruven ur gängan och ibland kan det ligga fjädrar och kulor mm. som då lossnar/hoppar ur om man skruvar för mycket “utåt” på skruven…

Men jag vill ändå slå ett slag för att det lätt blir lite för mycket fokus på “höga poäng” på träningen, i stället för att skjuta täta träffbilder…
Om träffbilden konsekvent är tät men sitter lite fel i tavlan, är det en baggis att skruva in siktet så träffbilden hamnar i centrum av tavlan…

För nybörjare som jagar sina guldserier kan det tyvärr bli lite kontraproduktivt att bara jaga poäng - en spridd träffbild med hyffsad poäng belönas mer än en tätare träffbild som sitter lite fel i tavlan… frågan är vilket som egentligen är bäst skjutresultat för en nybörjare (eller annan skytt med för den delen)!? :roll_eyes:

Mvh
Johan B

3 gillningar

I våran klubb är det bara vapenansvarig(a) som får skruva på sikten. Det funkar inte om alla ska börja skruva. Sliter på skruven och det går åt flera serier att “skruva in sig”. Då sparas varken patroner eller tid. Vi har begränsat med skjuttider och platser så nåt onödigt skruvade hinns oftast inte med. Alla lånevapen är inställda “standard ballong”.

När jag själv kämpade med guldserierna och spred kulorna över hela tavlan så ville jag också skruva. Men har insett i efterhand att det är tighta grupper som är det viktiga. Dom flesta vapen saknar tyvärr skruv för “tightare grupper”.

4 gillningar

Så är det. Att man behöver vara försiktig givetvis och varken dra för långt åt fel håll, eller för hårt så att mekaniken tar stryk.

Samlade träffbilder är alltid att föredra, oavsett var på tavlan skotten sitter. Har man ett tätt kluster med hål, vet man att man gör rätt.

Dock behöver skyttar utan föreningsintyg skjuta guld- eller silverserier för att kunna äga egna vapen. Jag har sett hur vissa av våra skyttar lägger en oproportionelig tid på att skruva för att samlingarna ska ligga i mitten av spegeln.

Givetvis är alla aktsamma och hänsynsfulla emot våra föreningsvapen och oftast är våra skjutledare behjälpliga och både skruvar och ger tips om antal klick åt rätt håll.

Jag säger naturligtvis inte emot dig eller andra härinne på något sätt. Bara ett litet tips i all välmening för den som vill göra det ännu lättare för sig.

Allt gott!

@jordskott

I våran klubb är det bara vapenansvarig(a) som får skruva på sikten. Det funkar inte om alla ska börja skruva. Sliter på skruven och det går åt flera serier att “skruva in sig”. Då sparas varken patroner eller tid. Vi har begränsat med skjuttider och platser så nåt onödigt skruvade hinns oftast inte med. Alla lånevapen är inställda “standard ballong”.

När jag själv kämpade med guldserierna och spred kulorna över hela tavlan så ville jag också skruva. Men har insett i efterhand att det är tighta grupper som är det viktiga. Dom flesta vapen saknar tyvärr skruv för “tightare grupper”.

Det ligger mycket i det. Våra krutskyttar är nog väldigt försiktiga och tar det alltid lugnt med skruvandet och med våra föreningsvapen. Men visst är det bättre att så få som möjligt, skruvar.

Hos oss är det här inget särskilt stort problem eller något som är en aktiv fråga. Utan mer ett lätt sätt att snabbt komma fram till de egna optimala inställningarna för att kunna hamna mitt i eller nära tiorna.

Ingen av oss är hårdhänta eller bryska i våra händer när vi hanterar vapen. Tvärtom. Och fler och fler av oss har nu egna vapen, vilket gör skruvandet på klubbvapnen än mindre.

Om du hittar ett vapen med en justeringsskruv för tightare grupper, är jag och alla mina klubbkamrater mer än intresserade. I utbyte får du en ask patroner där samtliga är innertior. Haha…

1 gillning