X-esse 22

Är ny inom området pistol skytte. Har fixat pistol skytte kortet, guld serierna i precision och fält klara samt aktivetsintyget från klubben är klart. (Medlem sedan 1 mars)
Nu till min fråga.
Skall/Vill köpa mitt första vapen har funderat på Hermmeli x-esse sport. Vad säger ni där ute som har eller har haft ett sådant vapen. Det kommer att bli precision och fält men inför fälten framöver kommer det bli en nia av något slag men den får ju vänta några månader till.

Har du provat vapnet, gillar det, skjuter bra med det så köp. Dem flesta verkar dock vilja uppgradera från vapnet efter ett tag. Själv tycker jag dem är för lätta och viftiga, har dock inte testat den längsta varianten.

Ett helt ok vapen. Om det passar dig och du gillar det, så är det bara att slå till. Visst, det är kanske inte samma kvalité som “de stora” (Pardini, Morini, m.fl.), men det är ju en helt annan prislapp också. Jag skulle säga rätt prisvärt. Går att skjuta riktigt bra precision med det, kanske lite lätt i fält. Räkna med att köpa med pipvikt. (En del tycker dock att tyngsta, 100g tror jag, inte riktigt räcker till ändå.)

Såja nu är detta mitt första vapen inköpt hoppas nu bara på någorlunda bra väder så man kan åka till banan och provskjuta.

En helt annan fundering. Detta med 9mm vet någon om man kan skjuta 920 i en pistol för 919?

Nej,
9x19 = 9,01 (dia.)
9x20 = 9,09 (dia.)