Walther SSP, eller inte?

Varning: gammal fråga med begränsade/oändliga möjligheter till svar.

Jag är ytterligare en i skaran av nybörjare som köper en .22-pistol för precision och ställs inför frågan; vilken?

Jag vet att det blir ett nytt vapen och jag vet att alla pistoler jag nämner är ”bättre än vad jag är”. Med det sagt så är det fortfarande oklart för mig om det finns en .22-pistol där ute som bara måste testas innan jag bestämmer mig - priserna är ju trots allt ungefär lika (höga). Möjlighet till växelsats är bra men inte nödvändigt.

Jag har varit bortskämd med bra klubbvapen, des 69U under vintern och Walther SSP under vår/sommaren. Guldserierna väcker ingen uppmärksamhet längre och det har trillat in 48or och 49or på sistone. Om jag skärper mig så skjuter jag bra, även minst vart sjunde skott fortfarande brukar flyga vart som helst.

Jag vet att Walther SSP har ett dåligt rykte och är ganska sällsynt, men jag börjar kunna få in bra resultat. Själv tycker jag trycket är sämre än aw93 (men ingen har justerat det på länge), annars är jag nöjd med den.

Feinwerkbau aw93 är mest poppis på klubben och vinner SM. Liknar des 69U i känsla och har ett fint trycke. Men den känns inte automatiskt bättre än SSPn.

Sedan är det Pardini SP som vinner alla OS- och VM-guld. Dessutom har den växelsats till .32. Jag har aldrig provat den men undrar om det är ett vapen som oundgängligen måste testas in ett beslut fattas?

Vad mer finns det, Benelli, Tesro, Matchgun…

Är det bara tycke och smak, eller finns det någon pistol som har det där extra något som alla skyttar gynnas av och som placerar den främst?

Alla reflektioner mottas tacksamt.

1 gillning

Skjuter du bra med Walthern och den fungerar varje gång du trycker av, ja då är den väl bra för dig!
Alla märken du nämner går att skjuta bra med (som resultaten från många tävlingar visar), skytten (inte pistolen) gör resultatet.

Själv kollade jag på Walther, Feinwerkbau, Benelli, Pardini och Morini.

Några saker att tänka på:

  • Vrida till kolven för maximal anpassning (vinklar och storlek) kanske inte går på alla märken.
  • Vapnets vikt kan vara av betydelse om man har en klen armbåge eller axel.
  • Tänk på ev. framtida service, finns säljaren med service i närheten är det ett plus (du slipper skicka/åka långt med vapnet om problem uppstår).
1 gillning

Stort tack för dina tankar! Ja, det är väl så att resultaten talar för sig själva. Som nybörjare är det bara svårt att veta om det man inte ser eller märker, skulle kunna vara annorlunda med vapen x. Är gräset grönare på andra sidan så att säga. Speciellt när det är Lite av en investering.

Alla de viktiga punkterna du tar upp prickar SSPn, ställbar i 3D, 970 gram, Seriös service på nära håll hos Karl Olsson. Så, kanske inte så svårt :slight_smile:

Jag har berört tre pistoler lite mer på djupet på min blogg där jag försöker belysa vapnen. AW93, SSP, MP90. Allt är ju så mycket en smaksak när vi pratar om den här prisklassen. Min lista över prioriteringar när jag själv skulle köpa var:

1: Känns den rätt i handen när jag lyfter? Avtryck mm är ställbart, så det ska inte vara något problem.
2: Hur enkel är den att ta isär och rengöra och vårda?
3: Hur långt har jag till närmsta ställe som gör service?

När jag betade mig genom listan landade jag på AW93 då den sitter rätt i handen, det gör inte en Pardini. Den är lätt att ta isär och jag har nära till Sportec.

Vad gäller SSPn så tror jag ändå att den har lite oförtjänt dåligt rykte. Jag tycker dock själv att den inte är helt smidig att montera ihop och isär, men det kan också vara en vanesak. Även om jag har en AW själv så tycker jag att det är lite väl mycket hype. Den är ju i förvisso väl beprövad, men det är i grund och botten ett snart 30 år gammalt vapen. Den har ett antal nackdelar som är knöliga att komma runt, så som att kolvvinkeln är vad den är, det är svårt att göra greppet väldigt litet om man har små händer. Den är tung, även om den är balanserad.

Sedan är det väl lite kul att ha något som alla andra på klubben inte har?

1 gillning

Du, tack för ett svar av högsta kaliber. Jag kollade bloggen och kan bara säga att alla med intresse för vapen och skytte bör ta en noga titt där. Artiklarna om aw93 och SSP är synnerligen intressanta och i Sverige har jag bara sett Arbe Nohlberg ligga på en jämförbar ambitionsnivå!!

Dina reflektioner kring vapenvalet är definitivt centrala och tänkvärda. Vapenvården för SSPn är lite mer krävande verkar det som, men då kanske mest i jämförelse med ”busenkelt” som är fallet med des 69U eller aw93. För mig funkar det med lite mer gles rengöring, dvs inte efter varje skjutning.

Och ja, att ha något annat är roligt :wink:

Återigen tack!