Val av rödpunktsikte

Hej!
Håller på med att förbereda mig att börja skjuta Magnum Precision klass M5. Då måste man ha ett sikte annat än standard siktet. Antingen ett kikarsikte eller ett rödpunktsikte. Jag har beslutat mig för att satsa på ett rödpunktsikte med kort fäste. Jag kommer att skjuta med S&W 686 och vill även kunna skjuta M4 och M7 med samma vapen. Då har jag hittat ett LPA-sikte med kort picatinnyrail viket medger att jag när jag byter klass bara kan demontera rödpunktsiktet och använde de öppena riktmedlen i t ex klass M4 eller M7.
Efter att ha studerat marknaden för rödpunktsikte har jag kommit fram till följande:

  • det finns ett fabrikat på rödpunktsikten som heter Vortex.
  • Vortex erbjuder kunden livstids garanti på sina produkter vilket bör innebära att man anser sig ha en kvalitetsprodukt.
  • Vortex ligger nära mitten i kostnad för sina produkter, det finns dyrare och det finns billigare märken.

Antingen vill jag köpa ett sikte som heter Vortex Cossfire Red 2 MOA Dot som är ca 60 mm långt, väger 147 gr och som kan vara lite klumpigt uppe på en revolver men helt klart hanterbart.
Alternativt vill jag köpa ett sikte som heter Vortex Venom 1x Rödpunktsikte 3 MOA som är ca 45 mm långt och väger 31 gr. Detta sikte är helt klart mycket mindre och smidigare men …

Hur avgör man vilket sikte som är mest fördelaktigt, som är bäst lämpat för Magnum Precision?

Ge mig gärna era synpunkter på detta huvudbry. Helst skulle man vilja prova bägge för att därefter köpa det som passar bäst.

Valet av själva siktet har jag tyvärr inget att bidra med annat än att ett rödpunktsikte inte är konkurrenskraftigt jämfört med de kikarsikte som finns på marknaden såsom Leupold 2,5-8x. Men vill du bara kunna delta så fine, men förvänta dig inga stordåd på SM odyl.

När det gäller dina planer på att skjuta både M4 och M7 med samma vapen så går det inte på samma tävling enligt regelverket, men självklart om du vill variera dig mellan olika tävlingar. Du måste byta ammunition (och skjuta M8 med .38 Special) eller sikte (och skjuta M5 som du är inne på).

Lösningen på problemen ovan är enkel - köp fler vapen! Sätt ett bra kikarsikte på en långpipig .357:a och skjut M5 och köp eventuellt en ytterligare långpipig .357:a och skjut M4. Om du har tur kan du hitta en med avtagbart montage så du kan skjuta både M5 och M4 med samma vapen, om du vill minimera vapenarsenalen.

Hej!
Min avsikt var inte att skjuta M4 och M7 med samma vapen utan t.ex M4 och M5 eller M5 och M7. Det var därför som jag skrev att jag skulle skruva bort rödpunktssiktet när jag byter klass.

Ett sikte av modell Venom är betydligt bättre att montera på det sätt du beskriver. MEN innan köp så kolla så att du inte har samma brytningsfel som jag har på ögat, jag får lite som en komet - alltså en svans på pricken - med rödpunktssikten. Då är det mycket svårt att skjuta precision med rödpunkt.

Som andra påpekar är rödpunkt inte optimalt men till magnumprecision 50 meter duger en rödpunkt om pricken är liten och skarp, du kanske inte vinner men är garanterat konkurrenskraftig. Folk skjuter ju 50 med järnsikten.
Det funkar även på magnumfält, du behöver ha koll på var du ska sätta pricken på de olika avstånden. Skriv ner en tabell hur mycket över eller under du ska hålla på olika avstånd så är du med och har roligt.

Ett vanligt pistolsikte med fast förstorning kan du hitta begagnat för en tusenlapp men kräver betydligt mera i form av skena än en liten snutt. Men i det långa loppet är det ett riktigt kikarsikte som gäller.