Upper till AR-15

Min (nya) handläggare anser att växelsatser/upper till AR är att anse som komplett vapen och ger därmed förvaringspoäng. Är detta en spridd tolkning?
Dessutom vill han räkna in mina armborst som en poäng vardera. Dessa har jag haft 20-25 år och ingen tidigare handläggare har räknat med dem. De senaste 13 månaderna har jag bytt ut två vapen utan att (dåvarande) handläggaren protesterat.

Växelsats ger inga poäng.
Mittåt; tydligen nya “regler”.

Nej, så har det varit tidigare, men nu hävdar han att uppern motsvarar lådan och därmed ger poäng.
På licensen för min AR står ett serienummer och det återfinns på min lower. Uppern saknar serienummer.

Jag har hört att de numera endast ger licenser på gevär även om det endast är en upper, detta på grund av att lowern ej är licenspliktig

Det serienummer som står på min licens återfinns på min (licensfria) lower. Uppern saknar serienummer.
Jag kan alltså skrota eller sälja lowern och skaffa en annan med ett annat serienummer och hävda att det är samma vapen.

Jag tror att många skyttar kan få en överraskning när de skall förnya sina femåringar eftersom “gamla” uppers då skall räknas in i förvaringspoängen.

Varför nöjer sig Myndigheten med att ge uppern en (1) poäng? Om lowers är licensfria så kan ju uppern lika gärna räknas som helauto vilka ger 4 poäng.

Vapenlagen 2 a kap. Märkning

2 § Den som tillverkar ett skjutvapen som är avsett att skjuta ut hagel, kulor eller andra projektiler med hjälp av ett antändbart drivämne, ska förse vapnet med en unik märkning som omfattar tillverkarens namn, landet eller platsen för tillverkningen, serienummer och tillverkningsår, om tillverkningsåret inte framgår av serienumret. Detta gäller inte den som tillverkar ett skjutvapen av vapendelar som redan är märkta på föreskrivet sätt.
Märkningen ska vara placerad på skjutvapnets

  1. slutstycke eller trumma,
  2. eldrör eller pipa, och
  3. stomme, låda och mantel. Lag (2011:467).

Verkar inte som denna text gäller Import ?

Vid införsel
7 § Den som för in vapen eller vapendelar som anges i 2 och 3 §§ till Sverige från en stat utanför Europeiska unionen ska senast inom en månad efter införseln se till att föremålet har en unik märkning med identifikationsnummer eller annan uppgift som gör det möjligt att identifiera det. Märkningen ska också visa att föremålet har förts in till Sverige och året för införseln.

Verkar endast gälla import från utanför EU?