Söka första licensen

Hej

Jag har på grund av anledning börjat snoka i att söka en första licens (eller tredje egentligen, hade två vapen i början på 90-talet, men blev av med licenserna när jag sålde vapnen för att frugan inte tyckte att vi skulle ha vapen i huset när barnen var små - och mitt intresse hade också försvunnit då).

Hur ser processen ut? Jag har varit aktiv i föreningen i snart sex månader (inte missat en enda träning) och skjutit guldserierna för länge sedan.

Var ska man börja? Jag tänkte köpa mig en begagnad 22:a i bättre skick för att kunna ha ett vapen som jag ställer in exakt efter mina preferenser. Måste jag hitta den först och sedan söka licens eller kan jag på något vis söka en “öppen licens” och börja leta?

Enligt Polisen är det 10-11 veckors handläggningstid så jag kommer ändå inte att få processen klar förrän säsongen i princip är slut, men ändå.

Du kan såklart söka inköpstillstånd (öppen) men beroende på var du bor så måste du ange både tillverkare och exakt modell, du kan inte söka på “pistol kal.22”

Eftersom det tar lång tid så skulle jag hitta rätt vapen först, sen söka licens på det direkt…

OK, tack. Får börja med att fundera på om jag ska nöja mig med en billig pistol för runt 4-5000 eller ge mig på något rejälare direkt.

Jag bor i väst och länsman vill ha så mycket uppgifter att man kan lika väl kan vänta tills man hittar det man letar efter och söka direkt på det vapnet.
Köper man nytt så funkar det ju med inköpstillstånd. Det kan ju strula med vissa leveranser rent tidsmässigt och då är ju ett inköpstillstånd perfekt, man vet man ju dessutom vad man har beställt så alla uppgifter som behövs finns.

Sen blir jag saligt förbannad på att man inte bara kan skriva att man vill ha en 22:a. Det kan väll finnas regler för vad som räknas som OK mått, sen kan man åka runt och titta på begagnade vapen tills man hittar det man vill ha.
Det finns inget intresse från polisens sida att veta om du skall köpa dig en pistol eller revolver för i slutändan spelar det ingen roll för din kommande licens.
Sen att det skiljer vart i landet man bor gör bara livet surt och rättssäkert är det ej på långa vägar……

Det är klart man kan tycka saker om det här men man ska nog placera kritiken där den hör hemma.

Det framgår av 2:6 vapenförordningen att en ansökan om tillstånd att inneha skjutvapen ska innehålla uppgift “om vapnets typ, fabrikat, modell och kaliber” samt om ansökan avser ett specifikt vapen så ska “vapnets tillverkningsnummer anges i ansökan”. Inte mycket utrymme för handläggaren att tycka där och ställs det färre krav än det här kan man med gott samvete ifrågasätta rättssäkerheten.

Det som styr här är alltså lagstiftningen. Vill man ha förändring är det regeringen som beslutar om förordningar, inte polisen.

1 gillning

…dessutom kan ju inte en förening utfärda ett föreningintyg om de inte vet exakt vilken vapentyp det handlar om, då föreningen i intyget intygar att vapnet får användas enligt de förbunds regler som man är ansluten till och i det syfte vapnet är tänkt att användas i, enligt ansökan…

Mvh
Johan B

1 gillning

Då det nu börjar bli mer aktuellt än bara funderingar så läste jag igenom polisens blankett för licensansökan.

Om jag ska köpa ett begagnat vapen ska jag alltså bifoga säljarens vapenlicens i original - är det rimligt? Vad ska säljaren göra de 12-14 veckor som handläggningstiden ligger på nu? Förvara ett vapen utan licens i sin bostad? Är det ens tillåtet?

Jepp…säljarens licens skall in till Polisen.

Säljaren har ju fortfarande tillstånd/licens för vapnet ifråga…något Polisen kan slå på skulle det mot förmodan behövas (varför skulle det vara en “issue” när vapnet ligger i skåpet hela tiden & väntar på sin nya ägare).

MEN, jag som säljare skulle aldrig lämna ifrån mig min licens till en köpare för att denne skall lämna/skicka in den till Polisen.

Så här har jag gjort de sista gångerna jag sålt skjutvapen till privatperson:
Fysiskt lämnat in licensen på den lokala Polisstationen & i samband med detta bifogat ett A4 ark med info om mig som säljare, info om köparen, info (vapenID & Serienummer) om vapnet och Diarienumret för den sökandes licensansökan.

I och med denna rutin så minimerar jag risken för att min licens slarvas bort av Postnord.

Tillåtet att förvara ett skjutvapen i skåpet i väntan på köparen…efter att man lämnat in licensen till Polisen?
Nu är det ju Polisen som kräver detta & något man med lätthet kan hänvisa till.

1 gillning

Ja, det där låter ju mycket mer rimligt.

Nåväl, nu ska jag ju inte sälja något vapen så det är inte mitt problem, men ändå.