Smith & wesson sw22 victory performance center

Hej, visste inte vart jag skulle ställa denna fråga.

Sitter och kollar på en mer “vanlig” .22 då jag har unique som min rymdpistol.

Har hört mycket gott om den vanliga sw22 victory men såg nu att det fanns en performance center variant.

Vad är konsensusen kring den? styrkor/svagheter? Är det värt det dyrare priset?

Jag har hållt i en performance center och den hade väldigt bra avtryck för att vara en “plinker” pistol. Den hade trevliga riktmedel med fiberstavar i. Har för mig att den då kostade runt 10 000. Idag kostar den 12 000. Jag tycker inte den är värd det priset. En Ruger mk IV med volquartsen avtryck är typ samma sak.

Jag gick från en Ruger MK IV till en Hämmerli x-esse och presterar bättre med den.

Sen är det så att man bara vill ha något nytt ibland och kanske köper det man vill ha istället för det man behöver :wink:

Skulle det kanske vara bättre att köpa en vanlig victory och byta ut delar på den istället då kanske?
Ruger är ju också intressant då de har många likheter. men det finns så himla många MK IV varianter Vilken av dem skulle du säga är bäst? har hört många i USA prata om 22/45 som favorit.

Tycker att delarna till victory är mer begränsad. Den Rugern jag hade var den svarta vanliga. Den fungerade inte felfritt. Tror att den var lite av ett måndags ex. Den rostfria är lite tyngre.

Har inte testat 22/45 varianten men om du gillar 1911or så är det samma grepp till dem. Bästa är att testa så du vet vad du vill ha.

Vilken av dem skulle du säga är bäst “out of the box”?. Är fortfarande ganska ny när det kommer till andra vapen förutom min unique & shadow 2 och skulle då gärna vilja ha en pistol som är duglig från start men med förbättringsmöjligheter.

Tja, Victoryn är ju modifierad och har ett bra avtryck tack vare det. Så den är bäst “out of the box” men det är lite orättvist att jämföra det mot en omodifierad Ruger. Har för mig att sportec säljer Ruger pistolerna så du kan få dem med bättre avtryck direkt från dem.

Köp det som lockar mest :slight_smile:

Min erfarenhet av Performance Center är att de väldigt ofta förstör det de jobbar med. Jag har tunat ett 30-tal PC revolvrar och ett stort antal från “vanliga produktionslinan”. Från PC kommer det helt oförklarliga fel och en del generalfel. Jag har t ex haft in 3 st 929’or som inte gick att avfyra från fabrik. En av dem var avfyrad ändå och där var stommen kass. I dessa fall hade de fuskat vid inpassningen av stjärnan. En hade de glömt passa in helt, en hade de glömt en nock och en var inpassad utan blindplugg i, så den låste upp när man stoppade ammo i. Det är också ganska vanligt att man får byta delar för att de är “söndertunade”.

Performance Center är inte den avdelning de tidigare hade ryktet att vara. De senaste 20 åren har de gått från att ha de bästa vapensmederna på företaget till att i princip inte ha utbildade vapensmeder alls verkar det som när man tittar på de jobb de gör. Det är också den uppfattning man får när man pratar med S&W-företrädare på mässor.

Om jag skulle välja revolver att bygga något åt mig själv idag, så skulle jag ta en grundmodell och göra jobbet själv. För en som inte kan göra jobbet själv skulle jag rekommendera att anlita någon som de litear på. Jag tror att det är lite samma för både pistoler och revolvrar, även om jag bara jobbat med revolvrar.

Oj, hade läst om PC krångel men trodde inte att det var så illa. Då är det kanske bättre att ta något som är mer säkert som en grundmodell och ändra på den själv.

Har läst att den vanliga victory har också lite problem med FTF och FTE men det kanske är något som är åtgärdat i vid det här laget?

Frågar det eftersom de flesta verkar säga att “out of the box” är victory lite bättre än MK IV, Det är de två som jag funderar på i nuläget.

Allt kommer ner till vilket exemplar du får i handen. Det finns ju en möjlighet att söka öppen licens och sedan åka och titta på vapnet. Även om du skulle behöva byta modell, så brukar det inte vara problem. Är du sugen på en PC, så är det så jag skulle göra.

Jag har även fått in fullt fungerande PC modeller, så allt är inte svart. Det är väl bara det att jag inte “gör i byxorna av glädje” längre när jag ser PC i samband med revolvrar till salu längre. Ibland verkar det som om de har t ex 200 st udda pipor och därför tar fram en “modell”. Därefter tar de lite extra betalt för att slänga ihop dem.