Skytteträning med laser

Hej!
Jag håller på och utvecklar målspel för skytteträning med laserinsats/Sirtgun/coolfiretrainer/Dvorak motsv.
Det vill säga skjutning med vapen mot projektorduk där målen visas. En laserpunkt på duken markerar träff och en kamera registrerar var man träffar.
Har ni erfarenhet av denna träningsform och i så fall, vad vill ni träna på?

Ingen större erfarnhet av laserträning, men fältskytte med framfällande mål osv. vore kul.

Är också programmerare med en del erfarenhet av spelutveckling, så skicka gärna PM om du behöver förstärkning.

1 gillning

Tränat lite med den typen av simulator för framförallt jaktskytte.

Lerduvor löpande älg och liknande…

Mycket rörliga måltavlor vore kul

1 gillning

Vet du vilken simulatortillverkaren är?
Jag håller på och tittar på proven man skall göra. Älg mm. Lätt att programmera, men vill att man skall få träningseffekt av skyttet. Dvs, proven är lätta att göra, men jag klurar mest på vilka delar som man måste träna på för att bli en säkrare och bättre skytt. Skall klura vidare på pedagogiken mm

Hej! Programmeringen är det enkla. Pedagogik och träningsnytta är det utmanande att få till.
Se svaret nedan.
Vilka programmeringsspråk kör du i?

Simtarget tror jag att det var.

1 gillning

Spelar ingen större roll vilket språk det är, har pulat med rätt många plattformar och språk genom åren. För just spelutveckling är det mest C# med XNA eller Unity jag har labbat med dock. Är detta något du tänkt släppa kommersiellt? Är du ensam eller är ni flera inblandade?

1 gillning

Ja, på sikt så. Har tittat lite på Unity och lite tillägg för att göra programmeringen lättare.
Men är fortfarande lite knepig.
Jag sparar dig i minnet till jag vet mer om hur och vad jag skall fortsätta målspelsutvecklingen.

Gört! Är van att jobba distribuerat, och det låter som ett djävulskt kul projekt, så det kan ju vara värt att tänka på om du vill involvera fler. Är också rätt händig med att programmera extern hårdvara, typ lasersiktet, och annat grejs. Blir väldigt mycket mer lättrott om man har någon att bolla och jobba med.

1 gillning

Hej!
En sak som jag inte har tillverkat, utan köper, är irlasern som skickar en
puls mot projektorduken.
Den triggas av vibrationen när man har lasern monterad på en softairgun
(sitter på picatinnyskenan) Pulsen är 10ms.
Den kretsen skulle jag vilja tillverka i extremt liten skala.
Lasermodul på 780nm o batteri på 3volt är inga problem. Men kretsen är
svårare.
Jag köper idag SureStrikeTM Airsoft Vibration Patron 780nmIR för 1923kr
plus hållare för ca 1000kr.
Borde ju gå att tillverka själv med önskad funktion. Men som sagt, är just
nu i målspåret.
Men vill du klura på en vibrationslösning så vore det ju kanon.
Cheers
Fredrik

IPSC-stationer med slumpgenerator så man kan få ny uppsättning varje gång.
Poppers ska aktivera rörliga mål, t ex swingers, clamshells och sliders.

Det stora problemet för allt sådant här är ju att man vill träna med sitt riktiga vapen, men att det bara fungerar i flerskottsläge om man har ett Double Action-vapen.

1 gillning

Hej! Sådana stationer har jag redan nu. Glädjer mig att det är önskvärt👍
Om du vill använda ditt egna vapen finns det bra lösningar (men dyra) för att lösa det.
Titta på coolfiretrainer.com eller Dvoraks lösningar. Dvoraks är suveräna.