Ska proppen vara i mellan stationer (fältskytte)?

Nybörjarfråga (kanske korkad…?) Vid fältskytte; ska man ha proppen i mellan stationer och bara ta bort den vid kommando “ladda”? Man sätter ju i den vid kommando “patron ur, proppa vapen” såklart och visar för inspektion, men sen då? - När jag har min propp i så går slutstycket bara fram halvvägs och då är det öppet rakt in i pistolen flera cm…känns …fel på ngt sätt…Eller ska jag fila bort material så pistolen stänger lite mer så att säga?

1 gillning

Proppen ska vara i. Det går att modifiera lite. Det finns olika sorters proppar och en del tillverkar dem själva, bara man kan se att den sitter i, den kommer aldrig att vara helt stängd.
De flesta svaren finns i skjuthandboken. I det här fallet: B.1.2

Ok, som jag trodde…men var lite osäker. Bra att kolla upp tänkte jag. Då kan man ha en propp som gör att det går att stänga mycket så att säga, eller modifiera en så det går.

1 gillning

Sportec har denna: https://www.sportec.se/Produkter/Sakerhetsproppar_Brickor/Sakerhetspropp_Safety_Look_kaliber__22?id=CEN19P00002
Har själv inte provat den för 22:an men till A-och R-vapen fungerar den ypperligt.

jag tycker inte om de propparna ( https://www.sportec.se/Produkter/Sakerhetsproppar_Brickor/Sakerhetspropp_Safety_Look_kaliber__22?id=CEN19P00002)) till .22an, tygbiten har en tendens att gå av, och råkar man torrklicka med proppen i så går de gärna sönder och lämnar kvar halva “proppen” i loppet. kan vara segt att rensa pipan om man går en fältrunda.
Mycket möjligt att de funkar bättre till A och R då den blir kraftigare.

Dessa tycker jag är helt suveräna: Tapco. Känns rediga också

Ja proppen ska vara i… Sen ur när du ska skjuta :wink:

Jag har ett orange tjockt skosnöre i stället för plastplugg vilket gör att slutstycket stänger helt. Fungerar perfekt

1 gillning

På fälttävlingar så får man fortsätta tävlingen även om man har tappat bort proppen men jag hittar inte stöd för det i skjuthandboken, stämmer det ?

Hittar du inget stöd i SHB, så måste du fixa det under tävlingen, själv använde jag en smal gren en gång och det var ok så länge det var “proppat”…