Ruger mkIv eller s&w 617 22lr

Hejsan alla är ny här o hoppas att detta funkar😊 ja har en bra bit kvar till att få köpa min första pistol. Men har redan hunnit snöa in mig på ruger MKIV och s&w 617. Vill självklart både men sen möjligheten finns inte. Vilken av dessa kan ni rekomdera som en “allround” pistol eller vad man ska kalla de😊 hoppas på bra tips från de erfarna😊

Hej och Välkommen!

En S&W 617 är en Revolver och den andra är en pistol och generellt går de ofta i olika klasser när det gäller de flesta discipliner.

Nu är väl dessa två .22or och då går de båda under Vapengrupp C i precision.

I fält C går väl inte revolvern har jag för mig? Då får man gå i klass R istället tror jag.

Snabbare skytte som typ duell och snabbmatch blir ju jobbigt med DA.

Oavsett, i kaliber .22 hade jag valt Pistolen före revolvern alla gånger. Så hade jag valt en snurrpang i en grövre kaliber sedan.

/Bronco

Tackar. Tackar för svaret. Var kan man läsa om olika klasser o disicliner??

Här kan man läsa om alla discipliner och regler för pistolskytteförbundet https://www.pistolskytteforbundet.se/om-pistolskytte/regler/skjuthandboken-och-sakb/

En detalj som man borde ta reda på är vad man har för mål med sitt skytte. Om man klarar att ringa in det så borde det inte vara så svårt att krympa ljuset över de pistoler/revolvrar som lämpar sig bäst.

/Bronco

Jag har en s&w 17-8, föregångaren till 617. Jag har då fått skjuta fält med den i c. Dock inte R.

Tycker om den, men det är ju helt klart lite större utmaning med da och tiden att ladda på fälttävling och andra snabbare grenar. Skulle jag jaga topplaceringar hade jag helt klart valt en pistol istället, men planen är att skaffa en 586:a och då är 17-8:an en bra övningspang.

Prova och se vilken du tycker är roligast att skjuta med. Är drivkraften att vinna eller att ha kul? Välj efter det :slight_smile:

alla 22or går in under vapengrupp C, så du får inte skjuta R med den.
Så vill man ha ett allroundvapen så är ju pistol att föredra för att inte ge sig ett handikap i andra grenar än precision.

Vill man läsa om de olika grenarna och vapengrupperna så har ju nya skjuthandboken precis kommit ut, går att ladda ner ifrån pistolskytteförbundets hemsida.

Men du verkar vara så ny så behöver inte stressa med att kolla olika vapen, utan testa så många som möjligt och se vad som passar dig bäst. Fast det är ju alltid kul att drömma lite :slight_smile:

Tackar för svaret🖒 ja som ja känner idag e de o ha kul bara fritiden räcker inte riktig till för att åka på tävlingar kors o tvärs liksom, har även jakt o hundar som tar sin tid. Så ha kul e mitt mål😊

Ja drömmer gör jag konstant😊 ja man hinner väll bli sugen på en hel del andra pistoler på vägen😊