Rengöringsfråga!

Fråga 1: Läser på denna snubbens hemsida att man kan doppa hela pistolen i fotogen? https://arnenohlberg.wordpress.com/2004/07/01/rengoring-av-pistoler-och-revolver-nya-ron/
“Ibland är trycket integrerat med stommen, kan jag inte lägga ner hela stommen i ett fotogenbad, så tvättar jag del för del. Enklast är att kunna lägga tryckmekanism eller hela stommen inkl tryck i ett fotogenbad någon timme. Därefter aktivera med en borste eller pensel, för att sedan låta torka eller blåsa rent” och då undrar jag om det verkligen är OK att lägga ner hela faderuttan (utom kolvsidor då såklart)? Det verkar ju som det blir väldans kladdigt sen överallt på pistolen? Fråga 2: Har hört att man också kan ta vanligt bromsrengöring och spreja på i princip alla delar (lättare än ett helt bad?) - men ska undvika sådan med aceton som kan vara dåligt för viss plast. Jag har biltemas hemma som då inte ska vara acetonfri (?) men det står å andra sidan på den att den inte påverkar plaster & gummi, så hur ska man tolka det? Dessutom så är det väl ingen plast i en CZ, förutom kolvsidorna? Och om jag nu sprejar in det i tryckmekanism osv så måste ju det smörjas på rätt ställen sen och det är jag inte helt 100% på att jag vet exakt var alla de ställena är; tips på det (bild/film?) vore toppen!

Fotogen eller lampolja är petroleumbaserat och löser en hel del smuts och avlagringar. Fördelen är att dessa produkter lämnar efter sig en tunn film av olja som framförallt ger visst rostskydd , men även lätt smörjning utan att det blir kladdigt. Du kan absolut doppa metalldelar i fotogen/lampolja och gnugga med en pensel. Torka av överflödet med en trasa. Vissa delar i trycket kan må bra av lite fett, tex molybdensufidbaserat fett. Aceton och vapen hör inte hemma i samma mening, aceton är mycket kraftigt lösningsmedel som löser många syntetiska material, helt onödigt med vapen. Bromsrengöring är också avfettande, vilket innebär att alla delar som avfettats kommer att vara helt fria från fett och olja till skillnad från om du använder fotogen. Du kan alltså behöva smörja framförallt för korrossionskydd om du använt bromsrengöring.


och

Menar han att mani princip inte ska smörja alls…vilket ju också känns lite konstigt. Jag förstår hans resonemang med att olja drar till sig smuts osv men lite smörja borde det ju vara tycker man…

Han penslar väl in vapnet med olja när han rengör?
Vet inte om det var denna filmen jag såg med honom men han gör det i en film i alla fall. Och enligt honom är det allt som behövs.
Tror han körde 1 droppe och sen penslade in den överallt och sen torkade av med papper. Skulle räcka som rostskydd i 50 år enligt honom.
Han är väl utbildad av Smith&Wesson så han borde väl veta?

Hej, jag har också sett filmen och i sak har han rätt när han pratar om att inte olja för mycket efter rengöring av vapnet, men under skjutning blir det alltid rester av krutgaserna och att då ha "för mycket " olja bidrar till mer krutrester som samlas på känsliga delar och kan ge upphov till att vapnet så småningom skärvar vid cykling.
Så receptet han ger är att olja så lite som möjligt och rengör vapnet lite oftare istället.
Ha de…

Kör rubbet i ultraljud och lysfotogen Funkar