Rengöring av 22:a

Har snart min första 22:a i handen, en Walther ssp och gör kan jag tänka mig som många andra inför den nya bekantskapen: sitter och läser på om ditt och datt. Märker att det råder olika åsikter, ibland direkt motsägelsefulla, om mycket. Rengöring t.ex. Några av frågorna som tarvar svar:

Hur gör jag rent en 22:a?
Bör jag använda mässingsborste?
Behövs solvent?
Är blyavlagringar i pipan ett problem?
Kan jag skada kröningen med läskstång/jagg?

För att nämna några. Vad mer måste jag veta/tänka på?

1 gillning

Kör själv med boresnake och en dutt vapenolja några ggr för att göra rent pipan.

Har hittills inte haft några problem med avlagringar, tror inte det är några problem om du kör med vanlig standard ammo. Undvik kopparplätterade minimag stinger osv (jaktammo)

Mer ordentlig rengöring
Ta isär och använd trasa och lite vapenolja för att ta bort fett/krutrester. Spruta på lite mer olja, torka av och montera ihop.

Kör alltid en träning mellan rengöring och tävling.

Är absolut inte nån expert utan det är så här jag gör och det funkar för min del.
Kolla om nån i din klubb har en likadan, dom borde veta vad som funkar bäst med din pistol

Lite av mina egna något begränsade erfarenheter.

Brukar oftast inte vara nått problem på .22 lr med bly i pipan.

Mässingsborste är overkill för normal rengöring av en .22

Man bör vara försiktig med mynningen, i mitt rengöringskit finns en plast kona som skyddar mynningen. Ett annat alternativ är ju att köra läskstång av plast, följde med en sån till min CZ Kadet

Kör med en bore snake då och då i min Pardini

Brukar köra lite CLP och torka rent efter var 100 skott eller om det har varit regn/fukt när jag skjutit

Har kört solvent i pipan en gång på några 1000 skott, inte mycket som kom ut där.

skjuter mest CCI standard så magasinen brukar uppskatta rengöring var 500 skott, då det samlas en del vax i dem.

Men som sagt, prata med några som har en SSP och hör vad de säger.

Tyvärr är det en del att man inte behöver göra nått med en .22 för den börjar kärva… lyssna inte på dem alla vapen mår bra av regelbunden varsam vård.

1 gillning

Tack!

Boresnake verkar himla praktiskt - men det tar emot lite att dra samma “snöre” genom pipan om och om och om igen. Här kommer min okunskap in - det kanske fungerar jättebra, men förr eller senare lär det väl fastna något där som är hårdare än materialet i pipan och som drar upp repor varje gång den används? Nu måste kanske inte en pistolpipa hålla spegelfinnish, men jag vet ju inte.

Ja, boresnaken blir skitig och risken finns som du säger att det fastnat nåt hårt i den, kanske ett sandkorn eller nåt, så tvätt kan nog vara en bra idé, samt försöka att vara försiktig med den så man inte lägger den på skitiga ställen t.ex. :slight_smile: Sen måste man använda den korrekt, dra den rakt ut ur mynningen, inte snett så man slipar mynningen.

Vad gäller .22-pipor (för .22 lr) så tror jag risken att man vårdar de för mycket är mycket större än att man vårdar den för lite, kanske dragning av pipan efter 5000 skott kan vara befogat, men definitivt inte efter varje gång man skjutit. Däremot brukar 22lr skita ner resten av vapnet en del, så att torka rent runt omkring kan vara befogat något oftare, beroende på hur känsligt vapnet är. Och lite olja för att smörja här och var är sällan fel.

Vad säger manualen till ditt vapen?
Man bör inte smörja för mycket på fel ställen på vissa vapen.

Själv så gör jag nästan aldrig rent själva pipan.
Hylsutdragaren och tryckesmekanismen är det som får sig en omgång med jämna mellan rum, troligtvis lite för sällan… :pensive:
Men eftersom .22:orna aldrig krånglar så så blir det så.

Däremot så smörjer jag lite extra emellanåt.

Kolla manualen och rekommendationerna för just ditt vapen.
Jag brukar själv alltid göra rent direkt efter jag skjutit, alt. dagen efter.
Var bara varsam när du rengör med läskstången då det är mycket lätt orsaka repor och dyl.

Pistolen och särskilt pipan behöver nog rengöras mer sällan än vad du tror :slight_smile: