Några nybörjarfrågor om skytteföreningsmedlemskap i allmänhet

Hej!

Jag är inne på mitt sista år på universitetet och funderar på att börja med målskytte som en fritidsaktivitet när jag har avslutat mina studier. Jag har alltid varit intresserad av vapen i alla dess former och jag glömmer aldrig när jag äntligen fick skjuta en riktig krutpåk under GMU då vi blev utbildade på AK5C.

Som intresserad för skytte och framtida vapenägande i Sverige har jag några frågor att ställa:

Jag förstår givetvis att det krävs licens, utbildning och annan administration för att äga ett vapen och vara medlem i en skytteförening.

Men hur fungerar skytteföreningar för dem som enbart vill stå och skjuta lite då och då?

Kan man bara boka en tid gå in i lokalen ställa sig på skjutbanan och köra? Eller måste man hålla sig till vissa tider?

Måste man låna ex. pistol från skytteföreningen eller kan man köpa en pistol direkt? (Jag har för mig att man måste vara medlem i en förening i ett år innan man kan köpa sig ex. en pistol.

Kan man ha sina vapen hemma och ta med dem till skytteklubben eller måste man ha dem på skytteklubben? Är det olika regler för olika skytteklubbar? (Jag vet att man måste ha ett vapenskåp om man ska ha sina vapen hemma)

Vilka skytteföreningar, som både har pistol och gevärsskytte, skulle ni rekommendera i Stockholm?

Tack för alla eventuella svar!

/Adam

1 gillning

Hej på dig,

AK5C får du söka dig till militären för men…

Vapenägande i Sverige är reglerat antingen genom jakt eller målskytte.
Målskytte sedan gäller en massa olika grenar. Nationell Pistol är väl den största enhandsvapengrenen via Svenska Pistolskytteforbundet där man skjuter precision 25 meter på svartvit tavla, och fältskytte. Själv är jag westerntokig och håller på med Cowboy Action Shooting genom Svenska Westernskytteförbundet, men även nationell pistol, svartkrut, IPSC håller jag på med. Det som passar dig får du prova dig fram till.

Det första du behöver göra är att hitta en förening, sedan försöka få gå en grundkurs. Efter den behöver du fortsatt aktivitet, sex månader för en 22:a, och sedan ytterligare sex månader för grovkalibrigt vapen. Här skiljer det sig lite beroende på förbund och typ av skytte. Du måste ha motsvarande förbunds guld, silver eller bronsmärke för att motsvara en kvalitet som skytt, samt klara av en säkerhetskurs inom förbundet, och sedan kan du ansöka efter vapenlicens, och om du får den beviljad och du köper ett vapen måste du också köpa en vapenskåp. Så, du förvarar ditt egna vapen hemma i vapenskåp.

Både gevär och pistol, då är set svenska skyttesportförbundet, www.skyttesport.se. Gå in där och sök förening.

2 gillningar

Tack för svar!

Haha ja tyvärr får jag nog aldrig skjuta en AK5C igen.

Måste jag börja tävla i skytte för att kunna få skjuta? Och är alla aktiviteter på skytteföreningen enbart för övning/tävlingar? Man kan alltså inte enbart sticka till en skjutbana och skjuta lite på en måltavla som enda anledning. Jag tänker på hur det ser ut i USA där det verkar som om man bara kan åka till en förening/skjutbana och ställa sig och skjuta och sen åka hem.

När du väl har ett eget vapen så går det på många skjutbanor att bara att dyka upp och skjuta på egen hand. Är man mer än en på banan så ska en vara skjutledare.
Sen för att upprätthålla kompetensen och kvalificera sig för ett föreningsintyg och få nya licenser så krävs lite tävlande och övande under mer formella former.

Jag brukar åka ut till vår skjutbana en timme innan den stänger för kvällen, då är man ofta få där eller helt själv så finns det utrymme för att skjuta i egen regi.

1 gillning

Om du finns i Stockholmsområdet och bara vill nöjespanga lite roliga puffror så kolla in thetarget.se

Där kan du hyra in dig med ett smörgåsbord som i USA…

2 gillningar

Ok, jag förstår.

Tack för svaret.

Jo jag vet vad thetarget är :slight_smile:

Tack för svar.