Kolv modifiering. Vad är det och hur får jag bort det lättast?

Har köpt en pistol som har någonsorts modifiering på kolven. Vet någon vad det är och hur man får bort de lättast?

20210504_183124|225x500

Det är nog sculpey-lera eller nåt liknande. Jag skulle prova att föra in en tunn, vass mejlsel eller nåt liknande under leran och försöka sprätta bort den. Men försiktigt så att du inte skadar själva kolven. Det brukar släppa hyfsat lätt. Om det nu är vad jag tror det är.

Tackar för svar :grin:

Inga problem! Hoppas det går bra. Verkar ju vara en kolv i fint skick i övrigt.

Började på det lite försiktigt igår. De går bara sönder i små små bitar åt gången. Får se om ja hinner klart ikväll :grin:

Tycker snarare det ser ut som “kemiskt trä” eller liknande. Det sitter betydligt värre än polymerlera, men du borde kunna slipa ner tills du närmar dig kolven. Går ju att slipa och olja om kolven i så fall. Det som sitter i nätskärningen kan bli jobbigare att få bort snyggt.

Jag köpte en begagnad kolv som hade plastiskt trä på sig, som är någon form av epoxy-härdande massa.

Det satt hårdare än sculpy-lera men gick ändå rätt enkelt att bryta loss med en 3mm bred plattmejsel. Lossnade i bitar så jag fick mejsla lite, men det tog inte många minuter att ta bort massan från kolven. Blev kanske inte 100% rent i de minsta skrymslena men det syns knappt om man inte vet att det sitter där och en kolv på ett tävlingsvapen är ju inte någon skönhetstävling… :wink:

Mvh
Johan B

Tog bort min lera nyligen in i ugn 10-20min 50grader så blir den mjuk sen lossar det med fingrarna.

Med lera kan det nog funka, men är det plastiskt trä eller liknande, tror jag inte att massan mjuknar av värme.

Men man kan ju alltid prova…

När jag har använt sculpy-lera eller liknande, har det räckt med att man tar en smal mejsel och kilar in i skarven mellan lera och trä och knäcker till lätt - då lossnar hela kakan i ett stycke.

Mvh
Johan B

Ja skulle nog kunna våga hålla med sig alexm. De känns nästan som trä när man plockar bort det i småbitar. Har någon lite större bit så tänkte kasta in den i ugnen och kolla om den reagerar på något sätt. Har även tagit med mig en liten slip ifrån jobbet om det inte funkar. Jätte tacksam för alla svar och tips :+1:

Blir biten mjuk i ugnen borde värmepistol fungera.