Inköpstillstånd med lång giltighetstid?

Jag har fått ett inköpstillstånd beviljat för enhandsvapen, där de skrivit i ett datum i rutan för Giltighetstid t.o.m, som är fem år från utfärdandet. Nu har det gått mer än sex månaders sedan det utfärdades från början men nu dyker pangen upp man vill köpa…
De har väl troligen skrivit fel på inköpstillståndet av bara farten men det står ju under
"Tillståndet gäller under förutsättning att förvärvet görs inom sex månader från dagen för tillståndet eller den längre tid som Polismyndigheten beslutar."
Jag vill ju påstå att när det står ett giltigt t.o.m så har de ju beslutat ett längre datum just för mig.

Men misstänker att man kan få mothugg, nån som har vart med om liknande?

Gynnande förvaltningsbeslut, så det datum de skrivit gäller (men jag skulle inte vänta i onödan “bara för att”).

Skicka in och se vad de säger. Jag vet inte om jag är den ende som upplever det ganska lätt att få svar på mina frågor till Polisen, men det är inga problem. Detta är typiskt en fråga som inte skall ställas här utan just till Polisen. Lämpligen: “-Jag har äntligen hittat drömbössan här kommer inköpstillståndet och orginallicensen. Behöver ni något mer för att ta beslut?”. Svårare än så behöver man inte göra det. Det är oftast väldigt bra personer som sitter i “andra änden”.

Giltligheten gäller licenstiden. inköpstillståndet är 6mån men ringer man till handläggaren så förlänger de tillståndet 6 månader ytterligare. hittar du inget vapen efter de extra 6mån så kommer du troligtvis få söka ny licens eller om du inte hittat vad du vill köpa nytt inköpsbevis. Så blev det för mig. Jag hittade vapnet jag ville ha efter ca 9-10månader (fick förlängt inköpstillstånd), och köpte det men på licensen så är den från inköpsbeslutets(första inköpsbeslut) datum och fem år framåt