Hur gammal är ammunitionen?

Någon som vet hur gammal denna ammunition kan vara?
Winchester super speed 22lr, 40 grain.
Jag har kommit över en del boxar och undrar om dom kan vara värda något för samlare eller det är kanske bara att panga iväg dom.
IMG_6119IMG_6118

Om du sparar dem en 50 ar till sa kanske de blir varda nagot. I dagslaget ar det inte mycket lont att salja.

Det är väl så förmodligen. Gissar att de kan vara från -70 talet någon gång.

Verkar vara high-velocity ammo: använd inte i en modern tävlingspistol då de är för hårt laddade!

Risken är stor att det är en hel del klick och/eller ojämna smällar i gammal ammo - beror i stor utsträckning på hur de har förvarats iofs, men även under gynnsamma förhållanden blir ammon sämre med åren.
Försvaret som har väldigt stora krav på fuktsäkerhet mm på sin ammo, säger att den skall omsättas senast efter 25 år.

Mvh
Johan B

Har faktiskt skjutit 150 av dom. Ingen klick. Och en hel del guldserier med min gamla Walther GSP.
Men tack för din info ändå. :+1:

1 gillning

Samtidigt så skjuter Försvarsmakten 39B från 60-talet, även vid insats. Dock är ju kula och tändhatt tätad med lack på just dessa. :slightly_smiling_face:

Har en större mängd eleys blåa som förmodligen är från 80 talet… inte ett klick efter 200smällar också en gsp.

1 gillning

Jag tvivlar på att man använder mer än 40 år gammal 39B-ammo vid incident i försvaret.
De har tillverkats långt senare (jag har haft sådan som varit tillverkad sent 80-tal) och kanske t om tillverkas “nu”.

Hade för några år sedan ljusblå pappersaskar med Eley Pistol .22LR och de fungerade bra.

“Klicktendenser” och ojämnhet kan i stor utsträckning bero på lagringsförhållanden. Men jag vet de som sköt stora mängder .22LR på 70 och 80-talet och de har nämnt att Eley oftast fungerade bra, men även de hade vissa enstaka partier med mycket klick.

Mvh
Johan B

Jag kan förstå att du tvivlar, men det var ingen killgissning. 39B är som sagt lacktätad och vid rätt förvaring så smäller en 40-åring lika ofta som vilken fabriksny ammunition som helst. :slightly_smiling_face:

Anledningen till att jag är mycket skeptisk till uppgiften är att jag är utbildad på ammunitionshantering inom försvaret och jag vet att merparten av all ammo har en lagringstid på max 25 år innan den skall omsättas för att säkerställa funktionen. Försvaret har mycket höga krav på kvaliteten och ibland är det nog “både hängslen och livrem” - allt för att skapa största sannolikhet att ammon fungerar när det behövs i skarpt läge…

Lägg till det att just 39B var föremål för en massiv utrensning i förråden för några år sedan då man skänkte mängder av ammo till skytteföreningar (ända tills något ljushuvud började sälja den vidare) och i slutändan betalade försvaret stora pengar för destruktion av fullt funktionsduglig ammo…

Så innan du kan visa någon form av “hårdfakta” i ärendet genom partinummer eller hylsor med stämpel i botten med årtal, är jag mycket skeptisk till uppgiften att så gammal ammo har använts i skarpt läge - men det kan iofs skett något misstag i systemet där (för) gammal ammo har delats ut!

Att den kan fungera klanderfritt även om den är 50 år gammal är iofs inget jag tvivlar på, men det går emot försvarets egen policy gällande omsättningstid.

Mvh
Johan B

1 gillning

I all välmening:
Mitt ursprungliga inlägg var anekdotiskt och jag ser ingen anledning att fördjupa mig i ämnet här, även om det onekligen är lite intressant. Däremot så kan jag mot bakgrund av din egen redogörelse av utbildningsståndpunkt råda dig att kontakta någon du känner genom t ex din utbildning och kontrollera vad som är gällande bestämmelser.

Det är inte någon hemlighet vad som står på hylsbotten.

Sådana här forum har dock en tendens till att skapa konflikter där det inte finns någon grund för det varför jag inte har någon lust att fortsätta på ämnet.

Anledningen var att det var polisen som lade sig i när det gäller skänkadet av ammo. Någon där kom ju på att försvaret gav bort ammo som penetrerar deras västar, om dom inte har tillägs platta

1 gillning