Hörselskydd, kåpor, proppar, mm

Finns det några speciella krav man ska ställa på hörselskydd för skytte. Var kan man hitta fakta om detta?
Skulle gärna vilja ha tips på vanliga proppar som är tillräckliga för skytte, (ej aktiva proppar)

Jag skulle nog svara att proppar inte är tillräckligt. Kåpor skyddar alltid bättre än proppar, framför allt när man står på linje och skjuter typ fält och PPC.

2 gillningar

Ja jag förstod nästan det. Men när jag tränar själv med 22:an så borde det funka med bra proppar.
Annars har jag kåpor.
Men finns det några ledtal som man ska utgå ifrån.

Jag har provat vanliga ‘gula’ engångs, apotekets och några jag köpte av en handlare, men har inte upplevt att någon varit bättre eller sämre än nån annan, jag har alltid föredragit kåpor oavsett kaliber.
Det finns proppar som gjuts efter resp skytts öron, mycket populära när jag var i IPSC- svängen runt för ca 20 år sedan, vem som gjorde dessa proppar har jag dock inget minne av. Det kanske nån annan kan komplettera med.

1 gillning

Proppar kan nog funka för åtminstone .22, men jag tycker inte det är särskilt praktiskt, och det är tveksamt för grövre kalibrar (och/eller i hall).

Kåpor har fördelen att man kan ta av dem för att höra vad folk säger t.ex. En del har aktiva kåpor av det skälet, men personligen gillar jag det inte. (Jag vill dämpa alla ljud medans jag skjuter också, inte bara smällarna.)

Jag vet inte om någon har forskat fram vad som är tillräcklig dämpning för skytte, det beror ju lite på vad och var man skjuter… Jag använder vanliga Peltor Optime II, de räcker för det mesta. När jag skjuter 9:a i hall använder jag både proppar och kåpor, i fält nöjer jag mig med extra propp i höger öra.

1 gillning

Testa surefire sonic defender, lite dyra men jävligt smidiga och effektiva.
Finns i olika EP-klasser, börjar på 3 upp till 9 eller 11.
Tar bort det “vassa” ljudet, ta en koll på amazon.com

1 gillning

Jag använder personligt gjutna proppar till luft och. 22 skyttet. Kostar inte så mycket, jag gjorde mina på ett SM, det brukar finnas möjlighet på Swedish Cup. Har haft mina sedan 2013, ha behövt en uppfräschning.
Dessa är gjorda av interprodukter som också säljer Morinisar.

Skjuter jag grövre har jag kåpor och proppar med bullerreducerande filter under. Dessa proppar är från en underleverantör till ovanstående men jag har fått dem genom jobbet så de dubblerar i användandet.