Hjälp mottages tacksamt!

Ska köpa mitt första vapen, pistol .22LR

Hjälp mig välja en pistol som “duger” för mig som inte tänkt bli elitskytt.
Men som ändå ger mig något att utvecklas med.
Som går att sälja utan allt för dramatiskt värdetapp om något år i fall jag vill köpa upp mig.
Och som kostar max 11:000:-

Tack!

För de pengarna kan du köpa en riktigt bra begagnad pistol!

Kika på Morini, Benelli, Pardini, Walther, Feinwerkbau etc.
Be att få känna och klämma samt provskjuta klubbkamraters vapen för att få en uppfattning om vad DU trivs med. De är alla lite olika när det gäller vikt/balans, mått, vinklar mm.

När du är på den tekniska nivån gällande pistol, är det mer personliga preferenser som skiljer skjutprestandan åt - dvs. hitta en pistol du trivs med för alla de bättre pistolerna har ungefär samma tekniska prestanda om du sätter dem i en skottstol och provar ut en ammunition som passar bra till det enskilda vapnet.

Personligen skulle jag hellre köpa en bra begagnad pistol än en ny “budgetpistol” för runt 10.000 kr.

Johan B

1 gillning

Min Benelli MP95 kostade ungefär hälften av din budget (begagnad)…

Tack JHB för informativt svar :slightly_smiling_face:

Skjuter i en liten klubb, och har provat en del av kamraternas vapen - men långt ifrån allt det jag önskar att jag kunnat prova innan jag köper.

Men det ger sig nog. I värsta fall om det visar sig efter ett tag att jag inte hittat helt rätt går det ju att byta vapen även om det innebär en del byråkrati och möda i största allmänhet.

  1. Det finns bara en enda person som kan bestämma vad som räknas som “vettig pistol”, och det är du.

  2. Man kan vänja sig vid vad som helst.

Jag, exempelvis, kan skjuta guldserier med en factory Ruger Mk4 (japp, med 2.3kg trycket).

Det finns en Feinverkbau äldre modellen hos Fritid Vildmark i Piteå den med tyngre “pipvikten” , den är inte på deras hemsida utan den är i dagarna inlämnad till försäljning , såg riktigt bra ut , den borde hamna runt din budget , kolla med dom

Det blev tillslut en begagnad Walther ssp, något över min budget men det får väl gå.
Tack för era råd! :slight_smile: