Hjälp med val av precisions gevär till träning och målskytt

Jag funderar på att skaffa en precisions träningsgevär möjligtvis i .223, enbart för träning och målskytte på över 100m. Jag kommer mest att skjuta från en bänk eller liggande och tänker använda geväret till att bli ett bättre skytt. Jag försöker bestämma mellan att skaffa ett färdigbyggt produktionsgevär eller att få ett gevär byggt av en vapensmed. Jag har inte en förmögenhet att spendera men inser att, för precision, får jag det jag betalar för. Kan någon rekommendera ett produktionsgevär eller en bra tillverkare? Anledningen till att jag tänker .223 är att den är lätt att få tag på och billig att skjuta. Också, eftersom jag är relativt ny på att skjuta och vill inte bli överkänslig mot rekylen om jag startar med en kaliber som är för starkt.

När det gäller specialbyggda gevär, känner någon till en bra vapensmed i Sverige, helst i Stockholmsområdet? Jag kommer möjligtvis att byta kolv eller finslipa geväret för precision men kan också tänka mig att bygga ett gevär åt mig. Har någon erfarenhet av att beställa ett gevär internationellt? Jag känner till många bra vapendelar som tillverkas i USA och mycket bra vapensmeder där. Eftersom jag åker ditt ett par gånger om året går det också för mig att få ett gevär byggd där. Vad tycker ni? All hjälp och information är välkommen. Tack

Tikka t3x sporter 6.5x55 med en skytteteknik Ymir rekylbroms eller ljuddämpare om du inte gillar ljudet.
Billigast, enklast, snabbast och skjuter riktigt bra.

.223 är varken billigt eller lätt att få tag i om du ska sträcka ut avståndet lite (fiocchi eller ggg 55or duger inte så värst långt), däremot Norma Golden target eller Diamond Line i 6.5x55 är billigt och finns överallt.

Om du vill bygga något själv så är ett KS arms lås från Kanada rätt väg att gå. Antingen färdigpipat, eller en krieger/international barrels pipa från Fabian Wallin (fw precision). Tänk bara på att de flesta chassin/stockar inte finns i long action, så då måste du ner på en kaliber med korta hylsor. Då är hemladdat enda vägen att gå för att hålla rimlig ammunitionskostnad.

Och med sträcka ut avståndet lite så är det 600 meter och längre, sen tappar den både kulbana och fart. Men med handen på hjärtat, ska du skjuta så långa avstånd? Jag har själv en tikka tactical i 223 med 8" stigning, skjuter absolut helt okej med den billigaste 50gr skräpammon från remington köpt på xxl och skjuter gudomligt med norma match 75gr, även på längre håll som 300m. Handladdar du sedan efter eget recept så blir det ju i regel både ‘billigt’ och bäst. Tyvärr är det bara klass 2 på bössan, det är enda nackdelen som jag kan se det.

Håller med!

Har en Tikka T3x i .223 med MDT ESS chassi, skjuter fint på både 300m och 600m. Resonerade väldigt likt sven1019 i mitt val av kaliber, och har än så länge inte ångrat mig. När pipan är slut byter jag ev. till en 6XC el. liknande och fortsätter då med samma chassi, som jag då räknar jag med kunna prestera bra även på +1km distanser.