Hjälp med 9mm

Har tänkt mej skaffa min första 9mm och ska skjuta nästan uteslutet precision kan väl bli någon fält men nu till den ständiga frågan vad ska man handla ,har sneglat på sig sauer p210 super target (6tum) eller någon 1911 modell. skulle uppskatta lite förslag på 9:or med lite kvalite samt tillgång till delar.
Det finns ju en hel del erfarenhet här på forumet så lite förslag betalar hellre lite mer för en som jag kan bruka länge än en som man vill byta ut om 1-2år.Har inte så stor koll på vad som finns där ute men tacksam för lite guidning kanske hittar något jag inte har koll på idag.

OM du gillar kolvvinkeln kolla på Pardini GT9 men med traditionellt räfflad pipa då polygonpipan gillar lätta/snabba kulor och kan vara lite känslig med köpeammon !

1 gillning

visste inte att det fanns olika pipor till GT9:an.har bara läst lite om pardini, ska läsa på lite mer men tack för tipset.

Finns ju väldigt gott om 1911or i alla möjliga prisklasser. Fördelen med 1911 är väl att möjligheterna att byta ut delar efter hand man önskar är väldigt stora. Är det 6 tum du är ute efter även vad gäller 1911? Utbudet krymper, men det finns fortfarande några att välja på.

Har du tittat på ohlssontuning.se (STP), skulle jag försöka provskjuta inför ett nyköp (eftersom jag gillar 1911).
Long sport har jag bara provat men kändes nästan magiskt bra. Enligt sportec verkar det dock vara kvalitetsproblem just nu…

Sedan är det det vanliga, finns service i närheten, har du kompisar i ena eller andra lägret, känns det naturligt för dig att greppa, lyfta och skjuta med respektive pistol ?

erfarenheten är ju begränsad men de få jag frågat när det gäller precision förespråkar 6 tum lite därför jag frågar här,funkar det bra med 5 tum så varför inte.

sportec har ju även skrivit om kvalitetsproblem men sig sauer p210 super target men inte vad för problem skulle ju va bra att veta då den kostar lite.äger eller har du ägt någon stp o i så fall behöver man fixa trycke direkt eller är det hyfsat redan vid nyköp?

Nej, jag har aldrig provat STP, men enligt vad jag hört från de som varit hos ohlssontuning ska vapnen vara färdiga för tävling. Det kan vara värt att åka och provskjuta om du är i närheten av Stockholm eftersom priset skiljer avsevärt.
I precision kan det nog löna sig med 6-tumspipa och den därmed längre siktlinjen, på fält vet jag inte.

Man kan ju ha två 9mm…

Det är sant men tänkte nöja mej med precisions 9:a till att börja med och är det bara börja tävla utan en massa tuning innan så ett stort plus.
Ska titta vidare på stp,ohlssontuning har de egen skjuthall eller närhet till en?

I närheten tror jag. Ring eller e-posta först. Själv tänkte jag titta på en i somras men det blev aldrig av, mina dagar passade inte (semestertider…).

Lycka till!

Glock 34 Finns inget bättre! Vettiga pengar, enkel rengöring, reservdelar finns alltid att fö tag i utan 9-12v väntetid. Pålitlig, anpassningsbar!
Men i slutändan är det en smaksak! Tar tid och repetition innan man vänjer sig vid nytt vapen!
Sen underlättar det om man tycker designen är tilltalade!

Vet ej modell men testade en glock utan någon tuning o den va jag inte kompis med lika så en beretta inte speciellt imponerad sköt betydligt bättre men en sig sauer p226 (tror jag den hette) o en tanfoglio med trimmat trycke.Men modell 34 kanske är bättre då jag är nästan säker på att det inte va den modellen jag pröva.

Är mycket nöjd med min GT9.
Gillar vinkeln på kolven bättre, än på vanliga CZ, osv.
Mycket bra kvalitet, och skjuter mycket bra!

Jag har bytt fjäder och “pinnen” till Pardinis kit med dämpare i ändläget.

den är en stark kandidat verkar vara bra kvalitet skulle va kanon o hitta någon så man kan provskjuta eller klämma o känna vilketfall.
Är det 6 tums pipa på den du har?

Tanfoglio Gold match, finns hos dae.se Snygg pang som håller och skjuter bra. Bra handlare också.

Ja, min är 6".

Skickar PM, ifall du bor i närheten.

Jag tycker gott att du kan kika efter en begagnad Neuhausen P.210 -5 dvs Long Sport. Trycket är helt underbart och det är ett mycket bra vapen, särskilt till precision, och som inte krånglar och eller går sänder. Sen är det så detta vapen som alla andra att det ska passa din hand, både storlek och den vinkel du har i handleden när du lyfter och siktar. Prisbilden på en fin beg. Neua är inte så illa, från 9 000 till 14 000 kr. Reservdelar finns att få tag i om det mot förmodan skulle behövas. Skulle den “nypa” i tumvecket så kan man antingen köpa en med “beavertail” eller lägga på en lite läderbit. Jag föreslår att du försöker få provskjuta lite olika vapen, bla en Neua, och sen bestämmer dig. Det tar ett antal skott och timmar innan man känner om vapnet passar en själv och man behöver lite olika vapen att jämföra med. Börja med dina skyttekompisar i klubben, så kanske du kan börja med att sortera bort de vapen som inte passar dig så har du kanske bara ett par tre alternativ kvar och dem testar du ordentligt först. Tänk på att olika ammunition passar olika i olika vapen, varför du kan få sämre resultat med träffbilden i vapen 1 än i vapen 2 med samma ammo, även om vapen 1 skulle vara bäst i test med annan ammo.

Sportec har nämnt kvalitetsproblem med P210 supertarget även till mig, men de sa också att de gör en funktions- och kvalitetskontroll på pistolen innan de lämnar ut den till dig. Håller pistolen inte måttet så löser dom det åt dig, antingen genom att skruva rätt på det eller genom att skicka pistolen åter till sig sauer för åtgärd.

Sportec har tydligen kunna direktimportera Sig Sauer från Tyskland innan. Nu går det via en generalagent i Sverige, så även det kanske påverkar vilka vapen de rekommenderar… Dessutom blir priset förmodligen högre med en generalagent som ska ha marginaler och då kanske annat ger mer pang för pengarna.

Jag köpte i slutändan en beg. P210 Target eftersom jag är snå… host jag menar… ekonomisk - och samtidigt gillar sånt som är dyrt. Pistolen är fantastisk! Ljudet av manteln som rör sig i en perfekt inpassad stomme är underbart. Kvalitén i detaljerna. Och så skjuter den som en dröm med 9C.

Ska du bli med supertarget så tänk på att originalkolven inte håller kravspec för mått på ett A-vapen enligt pistolskytteförbundets regler. Om jag har förstått det rätt så är det nederdelen på kolven som är för utsvängd. Fil är en lösning, om än inte elegant, Rink eller Nill har eftermarknadskolvar men det kostar en slant. Skjuta B-vapen med pistolen går, men det är ett rejält handikapp att tävla mot någon som t.ex. skjuter kaliber 32…

Har aldrig haft chans att pröva en neuhausen,får fråga runt lite i klubben.Det jag skrev tidigare om glock,beretta va att de kändes inte alls bra att skjuta med men som nybörjare kanske jag haka upp mej på det tunga trycke de båda hade medans sig,tanfoglion kändes trevligare i trycke, grepp och även rekyl om jag inte minns fel.

Ska kolla upp den tackar