Första vapen, begagnade äldre 22lr

Hej! Börjar bli dags för första vapen. Just nu är det prioritering på hus, så låg budget gäller. Har blivit erbjuden att köpa några olika vapen och skall provskjuta samtliga innan beslut men min fråga gäller om det fortfarande finns reservdelar till FN 150, och Walther KSP200? Ett av alternativen är också en S&W m17 revolver. Några andra tankar om dessa gamla trotjänare. Skjuter mest precision. Tack för svar!

Vad har du för budget?
Vad har du för målsättning?

Personligen skulle jag “minst” satsa på t ex. en Walther GSP av lite modernare snitt då det finns möjlighet att utöka den med en växelsats i kaliber .32S&W long (B-vapen). En Unique kan vara ett alternativ men där är det problem med vissa reservdelar = går fel del sönder får man skrota vapnet i värsta fall…

FN150 och liknande “antikviteter” bör inte kosta mer en tusenlapp eller så…så det finns säkert personer som vill bli av med sina gamla pistoler till ett överpris genom att sälja till en okunnig nybörjare…

Men bäst är nog att gå upp lite i pris och köpa en riktigt bra begagnad modern pistol som t ex. Morini, Benelli, Feinwerkbau, Pardini eller modern Walther SSP. Men då är du nog uppe runt 10.000 kr.

Mvh
Johan B

För precision skall man inte förkasta en revolver, de skjuter bra bara man gör rätt…
Jag har svårt med pistoler, skjuter bättre med revolver, men i fält C är en revolver inte optimalt.

Har hittills skjutit med klubbens “lånevapen” som andra också använder och vill ha ett eget som jag kan ställa in ordentligt och uppehålla mina resultat i precision. Kunna träna på egen tid och inte bara en gång i veckan med klubben. Min målsättning är att så fort som möjligt sedan söka för grövre kaliber. Därför vill jag bara satsa säg ett par tre tusen på en 22:a som jag kan fortsätta skjuta guldserier med. Ej tänkt att tävla på hög nivå med den. Större budget sedan på en nia eller 38 för precision och fält med högre ambitioner. Dessa tre jag blivit erbjuden ligger alla i rätt pris och det är bekanta till mig som säljer, jag antar att jag då väljer efter att ha provskjutit? Tänkte bara kolla om någon av pangarna är svårare än de andra att hitta delar till och reparera om man skulle ha otur.

Tycker lite så också. Har skjutit lite med S&W m17 tidigare. Fält är inte så aktuellt ändå ännu. Då får denna vara med i provskjutnings urvalet…

1 gillning

Då dom andra bara har visat på vapen i 10000 kr klassen och uppåt så slår jag ett slag för Ruger MKII samt för S&W m17, det är otroligt bra vapen och S&W m17 är ett otroligt vapen.

Tack för tips! Finns en Ruger MKII bland klubbvapnen, kan ju testa den igen. Sköt lite med den när jag var färsk och träffade dåligt men det var nog inte pistolens fel :smile:

Hade du standardkolv eller anatomisk kolv på den du lånade?
Med en anatomisk kolv så blir skyttet helt annat.
Denna lilla pasus gäller även S&W m17, det blir helt annat vapen.

Standardkolv. Samma på revolvern men det gick trots det bättre med den. Mycket vinkeln som bestämmer. Problemet med anatomisk kolv på lånevapen jag skjutit med är att jag har nog lite kortare fingrar än många andra och jag kan inte hålla handleden rak. Skjuter därför rätt bra med 1911 typ av grepp, och det blir åt det hållet när det är dags för grovt. Därför räknar jag inte bort FN150 innan jag provat, den är med standardkolv. Kan tänka att det blir helt annat om jag skulle nån gång få till en anatomisk kolv efter mina mått. Får se hur seriöst det kommer bli med skytte. Ha de!

Det blir Walther, sköt helt ok utan nåt skruvande. Tackar alla för svar!

Walther GSP är en bra ny börjar pang och är i regel inte så dyra.
Har min kvar än som reserv om den andra går sönder. :slight_smile:
Bättre att köpa en lite billigare i början och prova lite än att köpa det dyraste och inte bli nöjd med den.
Prova nån annans picka i klubben. Själv hade jag lite svårt med det då jag är vänster skytt.
Martin

Hej! Köpte walther KSP, jag sköt helt ok med den vid träningar i klubben. Förra ägarn har jag sett skjuta femtipoängare med den så inget fel där. Ja, bra billigt förstavapen.