Erfarenheter från skyttesimulatorer Scatt, MantisX, osv

Jag överväger att köpa simulator och utvärderingsutrustning och är därför nyfiken på era erfarenheter av skyttesimulatorer, framför allt för enhandsvapen.

Jag vill använda den för torrträning och för uppföljning på skjutbanan. Framför allt för att förstå varför mina resultat skiljer sig mellan olika vapen (mitt fel eller pangen).

Skriv gärna vilken programvara/typ av enhet ni använder för utvärderingen. Om någon har erfarenhet av flera olika är det ju extra intressant.
Framförallt användbarhet, dvs tid att komma igång vid varje tillfälle, hur lätt det är att använda på flera olika vapen, driftsäkerhet, felregistrering, upplevd nytta, användarvänlighet mjukvara, möjligheter eller begränsningar med mjukvara, mm.

Osäker på placering av ämnet, men hittade ej kategori som tydligt passade.

Hej.
Jag har Mantis X systemet. Och det fungerar super bra. Har förbättrat mitt skytte avsevärt sedan jag börjat med den. Lättanvänd samt lätt att läsa av och förstå, om man kan skapligt bra engelska.
Men det det kräver att man har någon ty av spår för kilbas fäste, typ kikarsiktet eller liknande. Annars får man tillverka eget.
Köpte direkt från tillverkan villket sparade mig 600kr.

Tack Andy! Vad har systemet för begränsningar, tycker du?

Hej. Den enda begränsningen är nog att man måste ha ett vapen med som det går att montera det på.
Gillar att historiken av skjutandet är ganska obegränsat. Detta är bra då man kan se hur man har förändrat sitt skytte under längre tid.
Mvh

Tack igen! Din anmärkning om historik var värdefull. Jag inväntar lite kommentarer om Scatt också innan jag bestämmer mig.

Har en Mantis X som jag har monterat på min Pardini SP22 med en självhäftande skena.
Funkar riktigt bra, missar dock 1på ca 50 skott samt att nått enstaka skott blir underligt loggat.
Men i stort funkar det riktigt bra.

har köpt en alu skena som jag ska montera, misstänker att den inte sitter nog stumt med den självhäftande. kan klart rekomenderas.
Känns som att den kommer funka ännu bättre på grova vapen än precision .22 men det har jag inte hunnit prova.

Det var bra att veta eftersom jag tänker på detta för klubbens räkning. Dvs jag vill att många skall kunna använda den och då måste bytet gå smidigt. Jag funderade på magnetfäste för .22, men det du skriver innebär att detta förmodligen inte är en jättebra ide, i synnerhet inte för grövre kaliber. På en sådan blir förvisso accelerationen lägre om man fäster på magasinsbotten, om det är magnetiska magasin dvs.

Jag kan rapportera kort att jag investerade i Scatt Basic. Pga en trevlig sommar satte jag igång systemet först nu på sensommaren. Hittills är jag mycket nöjd.

Tips till den som köper systemet är att skaffa jämn och kraftfull belysning på målet, jag hade stora svårigheter att alls starta upp innan jag ordnat denna förutsättning.

Det är mycket intressant att medvetandegöras om hur “träffpunkten” förflyttas under en siktcykel. Jag tror detta är ett bra verktyg till självhjälp för förbättring av all form av skytte, hittills har jag bara testat 50 avfyrningar “precision”. Men jag tror det ger ännu mer för olika typer av snabbt skytte.

Jag ser fram emot att kunna dra mer lärdomar från datat över tid, kanske genom analys i externa program. Om någon har erfarenhet av detta (Matlab / Octave / R) tas tips tacksamt emot!

Jag önskar er alla trevligt klickande!

SCATT är bra överhuvudtaget det gäller bara att förstå vad som händer och varför. Kan rekommendera att köpa den med en särskild hållare för tavlan då den sänder ut IR ljus som mottagaren på vapnet ser.
Själv köpte jag MX-02 med kamera. Kan verka flashigt men man måste ha mycket ljus på tavlan för at det skall fungera bra. Den förra kan man skjuta med i mörker. Kameravarianten är dock bra då man kan skjuta milsnabb eller träna doubleaction med revolvern.
Med IR varianten måste man gå ur tavlan mellan skotten men å andra sidan kan man skjuta duell med den då den har grön och röd lampa. Bra träning för första skottet i fält också. Torrtränar man så måste man spänna pisolen mellan viningarna vilket gör att man tränar in ett visst stressmotstånd samt att man blir mer diciplinerad. Kameravarianten kan också skjuta duell men då kameran är öppen hela tiden måste man ha en timer eller skjuta skarpt på riktig tavla. Man behöver ej stressa vid torrträning vilket är en nackdel då IR varianten är mer tvingande.
Föreningen köpte IR varianten redan 2005 så jag har tillgång till båda varianterna.

Programmet ger tillräcklig infomation för analys du måste bara förstå vad du ser. Lägg ut hastigheten på skärmen och träna på att sänka den till ca 250 mm/s på 25 meter så är du hemma. Se till att den blå linjen inte drar iväg.

SCATT MX-W2 verkar känslig med ljuset, hur får ni bäst resultat utomhus? Med sol på tavlan? Med eller utan bländaren påskruvad?