Bära hem rödpunktsikte från USA?

Hej,

Funderar på att passa på att handla lite vapendelar och -tillbehör i USA när jag ändå är där, men vill inte riskera att göra något dumt. Att ta in prylarna i Sverige har jag insett att det inte är några problem, men jag är osäker på vad som gäller för själva utförseln.

Är det någon som lyckats penetrera regelverket och har koll på vad som gäller för rödpunktsikten?
Just nu pekar näsan mot Trijicon SRO som är markant billigare på andra sidan pölen…

Tanken är alltså att handla lokalt i USA och bära hem som handbagage, helst utan att behöva krångla med någon som helst exportdokumentation.

Hhm…har själv åkt regelbundet till USA hela mitt liv & om det är något jag inte skulle riskera (i USA) så är det att göra något som hade kunnat resultera i att sitta i Amerikanskt häkte/fängelse.
Å andra sidan…ex micro reddots likt SRO skulle jag inte tveka en sekund att ta med hem till Sverige i resväskan (EJ handbaget).

1 gillning

Du kan inte bara köpa och bära med dig. Även med de nya förenklade exportreglerna så krävs det fortfarande att säljaren fixar exportdokument. Väldigt mycket enklare, men fortfarande inte 0.

1 gillning