38 special. +p+

Hej alla där ute.
Jag har tittat på lite youtube klipp nu över julhelgerna för att införskaffa lite mer kunskap i pistol/revolver skyttets underbara värld. Jag har själv skjutit i ca två år och införskaffat 1 22:a 1 9:a och 1 38:a. Nu till min fråga.
Har läst och hört om 38 +p och +p+ vad är detta för ammunition? Givetvis så är det Amrikanare som använder dessa och diskuterar dessa som ” self diffens best Ammo”

Kort förklarat är det indikatorer på ammo laddad till ett tryck som överstiger standarden. +p vill jag minnas är 10% högre tryck enligt saami och +p+ är ej standardiserad men klassas normalt till 25% men den är jag mer osäker på. Alltså kraftfullare ammo utan att bli magnum och bör därför inte användas i äldre, klenare, vapen.

Tackar för detta. Då är det inget att bry sig om då jag har en S&W model 14-2.

En M14-2 borde inte vara några problem att skjuta +P-laddad ammo med, den har starkare stål än de första M14 och har ganska väl tilltaget gods i både trumma och stomme.
S&W använde ju t om. K-stommen till .357 magnum.

.38spcl är en svartkrutspatron från början och max-trycket är ganska lågt satt.
Däremot bör man inte skjuta +P i riktigt gamla .38 special-revolvrar.

Och det är klart att om man dagarna i ända står och dammar iväg +P-ammo, så kommer det att slita på revolvern, men enstaka skott är inget problem i en frisk och relativt modern revolver.

Jag hade några askar med gammal (troligen från sent 70-tal eller tidigt 80-tal) Norma +P-laddad .38 special (var döpta till “38 magnum” enligt texten på askarna), en 110 grains kula med en laddning som gav bra fart på kulan och small rätt bra - de brukade jag ha som sistaskott till K38:an (M14-2) på vissa fälttävlingar om det var stationer som var tighta i tidsmässigt eller liknande - de gick som en “laserstråle”… :wink:

Mvh
Johan B

Så här ser den ut! Hastigheten är 1115 F/S Energy FP 302

//Göran

1 gillning

Jepp!

Den var det…

Mvh
Johan B

Sådana har jag skjutit ett antal av. Mkt trevlig ammo.